Valo-ohjelmalla lisää virtaa

Kirkasvalolamput kehitettiin alunperin NASA:n astronauteille vuorokausirytmin ylläpitämiseen.

tiistai 22. maaliskuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Kirkasvalolamput tuottavat sinistä aallonpituutta, jolle näköhermomme ovat erityisen herkkiä. Kirkasvalolamppujen valosta on myös poistettu ultravioletti- ja infrapunasäteet. Muuttamalla valon värilämpötilaa ja tekemällä siitä sinisempää voidaan hormoneihin vaikuttaa samalla tavalla kuin luonnonvalossa oleskelemisella.

Vasta yli 2000 luksin valo pysäyttää melatoniinin tuotannon. Tavallisen lampun teho on noin 200 - 500 luksia, mikä riittää näkemiseen ja työskentelyyn, mutta ei välttämättä virkeänä pysymiseen.

Luonnonvalo voi olla jopa 100 000 luksia, mutta useimmat kirkasvalolamput säteilevät 10 000 luksin teholla.

Tutkijoiden mukaan hyvän annoksen luonnonvaloa voi saada ulkoilemalla pari kertaa päivän aikana. Mitä aikaisemmin päivällä käy ulkona, sitä parempi. Kello 12 jälkeen valo ei ole enää yhtä tehokasta.

Hyvä vaihtoehto on kirkasvalolampun hankkiminen. Psykiatri Mogens Brødsgaard suosittelee seuraavaa ohjelmaa kirkasvalolampun käyttöön. Ohjelma kannattaa aloittaa lokakuussa ja sen noudattamista tulisi jatkaa maalis-huhtikuulle saakka.

1. jakso (2 - 3 viikkoa)
½ tuntia 10 000 luksin tai 1 tunti 5000 luksin kirkasvaloa joka aamu

2. jakso (1 - 2 viikkoa)
½ tuntia 10 000 luksin kirkasvaloa tai 1 tunti 5000 luksin valoa joka toinen aamu. Esim. viikonloppuna sekä tiistaina ja torstaina.

3. jakso (kevääseen saakka)
1-1½ tuntia kirkasvaloa kaksi kertaa viikossa, esim. viikonloppuisin.

Mitä aivoissa tapahtuu

Elimistön vuorokausirytmiä ohjaa nucleus suprachiasmaticus (SCN), joka on pieni ryhmä hermosoluja aivojen alaosassa näköhermon risteämän päällä, hypotalamuksen alla. Näköhermot vastaanottavat informaatiota ympäristöstä verkkokalvojen välityksellä. Verkkokalvot sisältävät fotopigmenttiä (melanopsiini), joka tekee niistä valoherkkiä. Kun SCN vastaanottaa näköhermojen välittämää tietoa, se lähettää viestiä käpylisäkkeelle/epifyysille ja muille keskushermoston osille siitä, mitä hormoneja tarvitaan.

Kun on valoisaa

Näköhermot viestittävät SCN:lle, että käpylisäkkeessä ei tarvitse tuottaa melatoniinia. Melatoniinin sijaan käynnistetään kortisolin ja serotoniinin tuotanto. Kortisoli pitää hereillä ja serotoniini säätelee mielialaa.

Kun on pimeää

Kun valo katoaa, viesti kortisolin ja serotoniinin tuotannon pysäyttämisestä kulkee näköhermojen kautta SCN:lle ja siitä edelleen käpylisäkkeelle. Serotoniinihormonista valmistetaan melatoniinia, joka tekee uneliaaksi.

Usein kaamosmasennuksesta kärsivän elimistö tuottaa liian paljon melatoniinia ja liian vähän serotoniinia. Normaalisti melatoniinin tuotanto on korkeimmillaan kahdelta yöllä, mutta kaamosmasentuneilla melatoniinin tuotanto jatkuu pari tuntia pidempään kuin normaalisti.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee