Nainen pitelee polveaan

Polvikivut vaivaavat todennäköisesti vähemmän niitä, jotka ovat joskus elämässään harrastaneet juoksua.

© iStock

Juosten polvi paranee

Juoksemalla voit ehkäistä polvikipuja.

tiistai 27. kesäkuuta 2017 teksti Jeanette Linder ja Birgitte Muldbjerg

Juoksijoilla on vähemmän polvikipuja

Moni yhdistää juoksemiseen polvikivut, mutta todellisuus on toisenlainen. Juoksijat kärsivätkin polvikivuista harvemmin kuin ne, jotka eivät juokse.

Aiheesta tehtyyn tutkimukseen osallistui 2 637 lääkärin tutkimaa koehenkilöä, joiden polvet röntgenkuvattiin. Heiltä myös kyseltiin heidän liikuntatottumuksistaan elämän aikana.

Osoittautui, että vajaat 30 prosenttia koehenkilöistä oli joskus juossut säännöllisesti. Juoksua harrastaneilla oli vähemmän polvivaivoja ja vähemmän nivelrikkoa kuin juoksua harrastamattomilla koehenkilöillä.

Lue vinkit polvivaivojen ehkäisyyn!

Tutkimustulokset puhuvat puolestaan

  • Aiemmin juosseet

    18 % pienempi riski polvikipuihin kuin ei-juoksijoilla
  • Nyt juoksua harrastavat

    24 % pienempi riski polvikipuihin kuin ei-juoksijoilla

Lähde: Arthritis Care & Research

KUNTO PLUS pukee sinut treeniin

Juuri nyt saat supermukavan pitkähihaisen Craftin treenipaidan, kun tilaat KUNTO PLUS -lehden. Tyylikäs tekninen paita on hengittävää materiaalia, joka pitää olon lämpimänä ja siirtää samalla kosteutta tehokkaasti iholta. Treenipaita sopiikin moneen menoon – niin reippaille kävely- ja pyörälenkeille kuin lihastreeniin ja joogaankiin sekä viileämmän kelin juoksulenkeille. Paita sopii hyvin välikerrokseksi juoksutakin alle sekä sään salliessa myös sellaisenaan käytettäväksi.

Nyt saat tyylikkään treenipaidan sekä 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä yhteishintaan 24,90 €. Jokainen lehti tarjoaa inspiraatiota ja vinkkejä treeniin sekä terveellisiä reseptejä. Säästät 66,90 €!

Tutustu huikeaan tarjoukseen täällä!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee