Nainen pitelee niskaansa
© iStock

Näin hoidat äkillistä niskakipua

Niskan äkillinen lihaskipu iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta ja aiheuttaa tuskan ulvahduksia heti, kun päätä yrittää kääntää. Kivulias vaiva on onneksi yleensä harmiton ja helpottuu muutamassa päivässä.

tiistai 31. lokakuuta 2017 teksti Gorm Palmgren

Mistä äkillisessä niskakivussa on kyse?

Näin vamma syntyy

Lihaskipu syntyy aina äkillisesti, esimerkiksi kun päätä käännetään nopeasti liikunnan aikana. Usein kipu ja jumiutunut niska yllättävät aamuisin, jolloin syynä on todennäköisesti huono nukkumisasento. Vamma voi syntyä myös työpöydän ääressä köyryssä asennossa vietetyn työpäivän päätteeksi, kun päätä nostetaan yhtäkkiä.

Mitä niskassa tapahtuu

Niskan äkillinen lihaskipu, akuutti torticollis, jumiuttaa niskan yhteen asentoon ja estää pään kääntämisen. Syynä voi olla yhden tai useamman kaularangan nikamia yhdistävän fasettinivelen lukkiutuminen, jolloin sitä ympäröivät lihakset menevät kramppiin. Taustalla voi olla myös muu kaulan lihaksen ylikuormittumisesta ­johtuva kramppi tai venähdys. 

Kipualue

Oireet vaihtelevat lihasjännityksestä voimakkaisiin kipuihin, joita esiintyy melko rajatusti vamma-alueella niskassa. Joskus kipu säteilee hartioihin ja käsivarsiin tai alaselkään, tai siihen liittyy pääkipua tai huimausta. Useimmiten äkillinen kipu on vaaraton vaiva, joka lievittyy muutamassa päivässä eikä edellytä lääkärin hoitoa.

Tämän voit tehdä itse

Lepoa, tunnit 0–12

Pidä pää mahdollisimman paikallaan äläkä etenkään liikuta kipualuetta. Jos kipu ilmenee herätessä, pysy hetki liikkumatta sängyssä. Jos kipu iskee kesken liikunnan, lopeta treeni saman tien.

Lämpöä lihaksille, tunnit 1–24

Lämpö auttaa lievittämään lihasjumia ja parantamaan verenkiertoa ja edistämään näin vamman parantumista. Pidä niskalla kuumavesipulloa, mene kuumaan kylpyyn tai hiero niskaa kevyesti sormin.

Tukea niskalle, tunnit 2–48

Pidä niska hyvin tuettuna ja vältä sen kuormittamista. Niska tarvitsee lepoa, joten vältä nopeita pään liikkeitä – kipukin toki muistuttelee tästä... Asettele istuessa tai nukkumaan mennessä tyynyjä niskan tueksi. 

Venytystä, tunnit 24–72

Lihasten venyttely voi auttaa lievittämään lihasjännitystä. Käännä päätä eteen ja taakse sekä sivulta toiselle 2–3 minuuttia niin, että liike ei kohdistu kipualueelle. Päätä voi myös varovasti pyörittää.

Näin voit treenata

Niskan äkillisen lihaskivun vaivatessa kannattaa vaihtaa vauhdikas treeni lempeämpiin lajeihin, joissa niska saa levätä.

Kävely

Pitkät kävelylenkit raittiissa ulkoilmassa ovat tehokasta ja niskaystävällistä liikuntaa.

  • Miksi kävely sopii toipilaalle: Kävellessä niska ei juurikaan kuormitu, ja liikettä ja vauhtia voi mukauttaa niskan tuntemusten mukaan.
  • Venyttelyä matkan varrella: Niskaa voi kokeilla venytellä kevyesti kävelyn aikana kääntämällä päätä rauhallisesti ylös ja alas tai sivulta toiselle.
  • Sopiva maasto: Kävele asvaltin sijaan pehmeällä alustalla. Pyri askeltamaan mahdollisimman pehmeästi, jotta tärähtely ei säteile niskaan.

Nainen kävelylenkillä
Tunnin reipas kävely kuluttaa noin 250 kcal.

Saman verran energiaa kuluu 25 minuutin spinningissä.

© iStock

Hölkkä

Lenkkeile pehmeässä maastossa, jotta jalkojen tömähdykset eivät säteile tärähtelynä niskaan asti.

Näin pääset alkuun juoksuharrastuksessa.

Tanssi

Tanssillinen liikunta sopii, kunhan antaa pään seurata ylävartalon liikkeitä, jotta niska ei rasitu.

Mursimme viisi tanssilliseen treeniin liittyvää myyttiä.

Jooga

Jooga on lempeä laji toipilaalle, mutta niskaa taivuttavat asanat kannattaa jättää myöhemmälle.

Katso helpot harjoitteet ryhtiä parantavaan joogaan.

Kontaktilajit

Iskut, äkilliset liikkeet ja kaatumiset voivat vahingoittaa aristavaa niskaa.

Lentopallo

Pallo tulee pelaajaa kohti yläviistosta, jolloin niskaa on taivutettava taakse.

Pyöräily

Pyöräilijän on käänneltävä päätään tarkkaillessaan ympäristöään.

Uinti

Rintauinnissa niskaa koukistetaan ylös ja alas päätä nostaessa ja laskiessa, vapaauinnissa kierretään sivulta toiselle. 

Lääketieteen keinot

Lääkäri voi määrätä vaivaan kipulääkettä, kuten ibuprofeenia, tai lihasrelaksant­teja. Niskan äkillinen lihaskipu menee kuitenkin yleensä itsestään ohi. Hoitoon on syytä hakeutua, jos kipu on todella voimakasta tai jatkuu pidempään kuin kaksi päivää tai jos siihen liittyy voimakasta päänsärkyä tai käsivarsien puutumista tai lihasheikkoutta. Hieronta voi auttaa, ja fysioterapeutti voi antaa ohjeita parempaan työ- ja nukkumisergonomiaan vaivan välttämiseksi jatkossa.

KUNTO PLUS suosittelee

Jos kärsit urheiluvammoista, on erityisen tärkeää, että otat sen huomioon liikuntaharrastuksissasi ja käytät asianmukaisia varusteita. Jos rasitat vammakohtaa liiaksi ja käytät varusteita, joissa ei pysy tarpeeksi lämpimänä ja kuivana, vammojen paraneminen kestää pitkään, ja ne saattavat jopa uusiutua.

On tärkeää pukeutua sään mukaisesti. Jos vaivana ovat polvi- ja nivusvammat ja huonosti paranevat tai helposti uusiutuvat venähdykset, on hyvä käyttää trikoita, joiden leikkaus ja materiaali tukee lihaksia.

KUNTO PLUSsan tilaajalahjana olevat Active Fitin tekniset talvijuoksuhousut istuvat hyvin ja ovat mukavat yllä. Housujen talvikäyttöön suunniteltu materiaali on lämmintä ja hengittävää, ja lahkeissa on heijastimet edessä ja takana niin, että näyt pimeällä. Kosteutta siirtävä materiaali varmistaa, että iho pysyy juoksulenkillä kuivana ja mukavan lämpimänä. Materiaali tuntuu miellyttävältä yllä, ja litteät saumat eivät hankaa ihoa. Housuissa on myös näppärä pikku tasku, joustovyötärö ja lahkeissa heijastinyksityiskohdat edessä ja takana. Kun nyt tilaat tekniset juoksuhousut ja 4 KUNTO PLUS -lehden numeroa, etusi on 77,90 euroa!

Katso hyvä tarjous täältä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee