Uneton, älä stressaa!

Stressi ja unettomuus ovat kuin muna ja kana: on vaikea sanoa kumpi on syy, kumpi seuraus.

sunnuntai 1. tammikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Tiedetään varmasti, että stressi vaikeuttaa nukahtamista estämällä lihasten rentoutumista. Sekin tiedetään, että unettomuus on omiaan lisäämään stressiä, sillä väsymyksen heikentämä ihminen suoriutuu tavallista huonommin tehtävistään.

Keskity tunteisiin

Stressin vaikutukset uneen eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä. Israelilaisen Tel Avivin yliopiston tutkijat ovat sitä mieltä, että stressistä kärsivät ihmiset, jotka eivät keskity tunteisiinsa, nukkuvat normaalisti. Sen sijaan ne stressaantuneet, jotka seuraavat tuntemuksiaan ja kantavat huolta terveydestään tai työpaikastaan, nukkuvat huonosti.

Toisaalta ruotsalaiset stressiä tutkivat laitokset Stiftelsen Stressmottagningen ja Institutet för psykosocial medicin ovat selvittäneet, että stressin takia sairaslomaa hakeneet ilmoittavat oireisiin kuuluvan myös unihäiriöitä.

Käytä rentoutustekniikkoja

Pitkäaikaista stressiä pitäisi aina pyrkiä välttämään, mutta lyhytaikainen stressi osuu useimpien kohdalle ennemmin tai myöhemmin. Äkillisen stressin varalta kannattaa opetella jokin rentoutus- tai hengitysharjoitus.

Eikö uni tule? Katso ratkaisut kymmeneen tavalliseen uniongelmaan

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin kohtaan kehossasi olet kaikkein tyytyväisin?


KUNTO PLUS suosittelee