Nukkuva nainen

Hyvät yöunet ovat vireyden a ja o – ja unen laatuun voi vaikuttaa myös ravitsemusvalinnoilla.

© iStock

Proteiini auttaa pudottamaan painoa – ja nukkumaan paremmin

Lue lisää siitä, miten proteiini voi paitsi edistää painonpudotusta myös parantaa unen laatua.

perjantai 1. huhtikuuta 2016

Runsasproteiininen ruokavalio painonpudotuksen tukena auttaa kaunistamaan rasvaprosenttia ja etenemään kohti tavoiteltua vyötärönympärystä – ja uuden tutkimuksen mukaan myös parantamaan unen laatua.

Tutkimukseen osallistuneet noudattivat vähäenergiaista ruokavaliota, jossa proteiinin osuus kokonaisenergiasta oli toisilla suurempi ja toisilla pienempi. Ne, jotka nauttivat 1,5 grammaa proteiinia painokiloa kohden, nukkuivat merkittävästi paremmin kuin ne, jotka saivat ruokavaliostaan 0,8 grammaa proteiinia painokiloa kohden.

Tutkimuksessa proteiinin lähteinä käytettiin sian- ja naudanlihaa, soijaa, palkokasveja ja maitotuotteita.

Hieno Active Fit -juoksutakki + 3 nroa KUNTO PLUS -lehteä VAIN 16,90 € Napsauta tästä >>

Proteiini auttaa pysymään kylläisenä pidempään

Syy siihen, miksi proteiini auttaa parantamaan unen laatua, voin piillä siinä, että proteiini imeytyy suhteellisen hitaasti elimistössä. Tällöin aivoihin välittyy jatkuvasti signaaleja kylläisyydestä, eikä uni häiriinny.

Hyviä proteiinipitoisia iltapaloja ovat esimerkiksi banaanisiivuilla höystetty kreikkalainen jogurtti, juustovoileipä tai hunajalla maustettu lämmin maito.

Lähde: American Journal of American Nutrition    

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee