© Colourbox

Mitä univaikeudet voivat kertoa hyvinvoinnista

Uniongelmat voivat johtua muustakin kuin myöhäiseksi venähtäneestä somesessiosta.

tiistai 30. elokuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Jos uni ei tahdo yöllä tulla ja työpäivä menee puolitorkuksissa, syypää löytyy yleensä peiliin katsomalla. Avuksi voi riittää yksinkertaisesti varhaisempi nukkumaanmenoaika sekä etenkin mobiililaitteiden ja tv:n sulkeminen ajoissa. Joskus univaikeuksien takana voi kuitenkin olla vakavampiakin syitä.

Nukahtamisen jälkeen tulee heräiltyä - menitpä nukkumaan klo 23.00 tai  04.00.  Jos unirytmi tuntuu olevan sekaisin ja olo on alituiseen väsynyt, univaikeuksien taustalla voi olla stressiä tai selvittämättömiä ongelmia. Myös nukahtamisesta murehtiminen voi synnyttää kierteen, jossa unensaanti vain vaikeutuu. Kotikonstina voi kokeilla tarttua huoliin ja ongelmiin jo päiväsaikaan - niitä voi vaikkapa listata paperille ja pohtia ratkaisuja. Säännölliset elämäntavat ja nukkuumaanmeno- ja heräämisajat (vapaapäivinäkin!) voivat helpottaa univaikeuksien torjuntaa. Aamullisesta kirkasvalotuokiosta voi olla myös apua rytmin säännöllistämisessä. Sänkyyn ei kannata yöllä herättyä jäädä pyörimään puolta tuntia pidempään, vaan kannattaa nousta ja palata vasta, kun jälleen oikeasti väsyttää.

Nukahtaminen ei onnistu ilman tv:tä tai muuta taustaääntä. Syynä voi olla stressi tai ahdistavat ajatukset, joiden häätämiseksi huomio on saatava kiinnittää johonkin muuhun. Jos hiljaisuudessa ei saa rauhaa huoliajatuksilta, apua voi saada mindfulness- ja meditaatioharjoituksista. Jos tekemättömät työt ja seuraavan päivän muistettavat asiat pitävät usein hereillä yöllä, ne voi kokeilla kirjata paperille jo ennen nukkumaan menoa.

Ratkaisu kymmeneen tavalliseen uniongelmaan

Vessassa pitää käydä monta kertaa yön aikana. Yöllinen vessassa ramppaaminen voi liittyä esimerkiksi diabetekseen tai miehillä esimerkiksi eturauhasvaivoihin. Sairauksien selvittämisen ja hoitamisen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota yksinkertaisesti nesteen nauttimiseen iltaisin, ja tarvittaessa vähentää juomisia muutama tunti ennen nukkumaanmenoa.

Yöt ovat levotonta kieppumista. Uniongelmat voivat kieliä eri sairauksista, kuten sydän- ja kilpirauhasvaivoista. Tällöin unettomuuteen voi liittyä fyysisiäkin oireita, kuten painonvaihtelua, sykkeen kohoamista, jatkuvaa janontunnetta tai suorituskyvyn heikkenemistä. Toisaalta univaje voi itsessään lisätä kortisolin eritystä ja vauhdittaa näin kilpirauhasen toimintaa ja sykettä, joten diagnoosi kannattaa jättää lääkärin tehtäväksi ja panostaa itse terveellisiin ja säännöllisiin elämäntapoihin ja stressinhallintaan.

Olo on aina väsynyt, vaikka nukkuisi 6-8 tuntia yössä. Vaikka höyhensaarilla tulisikin vietettyä suositusten mukainen aika, mutta silti olo on nuutunut, voi syynä olla huono unenlaatu. Sitä voivat heikentää niin fyysiset kuin henkiset tekijät, esimerkiksi uniapnea ja kuorsaus, edellä mainitut diabetes ja sydän- ja kilpirauhasvaivat sekä työuupumus ja masennus. Myös nukkumisympäristöön kannattaa kiinnittää huomiota ja huolehtia, että makuuhuoneessa on sopiva lämpötila eikä sinne pääse melua eikä liikaa valoa. Jos uniongelmiin käytetään melatoniinia, se kannattaa ottaa riittävän ajoissa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee