Liian vähäinen nukkuminen nostaa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Kun kuittaa univelat vapaapäivinä voi laskea riskin normaalitasolle.

© Colourbox

Kuittaa viikon univelat ja diabetesriski

Tutkittua tietoa: riittävän pitkät unet kahtena peräkkäisenä yönä riittävät palauttamaan arjen univelkojen nostaman kakkostyypin diabeteksen riskin takaisin normaalille tasolle.

perjantai 29. tammikuuta 2016

Jos viikko on mennyt vähillä unilla, pidä huolta, että saat nukuttua univelat takaisin vapaapäivinä.

Univaje on terveydelle haitaksi, ja se lisää muun muassa kakkostyypin diabeteksen riskiä, mutta yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan kaksi kunnolla nukuttua yötä riittää korjaamaan vahingon.

"Tulokset ovat kiinnostavia. Nuorten, terveiden henkilöiden elimistö pystyi kaksilla kunnon yöunilla korjaamaan tilapäisten univelkojen aiheuttamat terveyshaitat. Esimerkiksi unen puutteen nostamat kakkostyypin diabeteksen riskiarvot laskivat ennalleen", kertoi Chigacon yliopiston lääketieteellisen tiedekunnassa tehdyn tutkimuksen johtaja Esra Tasali tiedotustilaisuudessa.

Chigacon yliopiston unilaboratorion tutkimuksessa 19 perustervettä 19-vuotiasta nuorta miestä sai nukkua 4 peräkkäisenä yönä 4,3 tuntia/yö. Univajeen seurauksena koehenkilöiden insuliiniherkkyys nousi 23 % ja kakkostyypin diabetesriski 16 %.

Seuraavina kahtena yönä koehenkilöt saivat nukkua lähes 10 tuntia yössä, jolloin insuliiniherkkyys ja diabetesriski laskivat ennalleen.

Jatkotutkimuksissa selvitetään, miten tällainen unirytmi vaikuttaa terveyteen pidemmällä aikavälillä.

Lähde: Diabetes Care -julkaisu

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee