Unentarve - nainen makaa unettomana sängyssä

Makaatko usein unettomana sängyssä? Kerromme, kuinka paljon unta itse asiassa tarvitset.

Kuinka paljon pitäisi nukkua?

Pitäisikö kaikkien nukkua 8 tuntia yössä? Vai pärjääkö joku kuuden tunnin yöunilla? Entä lapset ja nuoret, miten suuri on heidän unentarpeensa? Selvittelimme eri ryhmien unentarvetta.

maanantai 25. syyskuuta 2017

Ihmisen unentarve on yksilöllinen ja vaihtelee 6 ja 9 tunnin välillä. Keskimäärin yöunet ovat 7,5 tunnin mittaiset. Yleensä unentarve myös vähenee iän myötä. Taulukosta näet, miten monta tuntia olisi keskimäärin hyvä nukkua joka yö. 

Unentarve ikäryhmittäin

 

Ikä

Unentarve

  Vastasyntyneet 18 tuntiin asti  
  1-12 kk 14-18 tuntia  
  1-3 vuotta 12-15 tuntia  
  3-5 vuotta 11-13 tuntia  
  5-12 vuotta 9-11 tuntia  
  Nuoret 9-10 tuntia  
  Aikuiset 7-8 tuntia  
  Vanhukset 6-7 tuntia  

Unentarvetaulukosta näet, miten paljon missäkin iässä olisi hyvä nukkua yhden yön aikana, jotta elimistö palautuu ja aivot puhdistuvat kunnolla ja jotta olo olisi aamulla virkeä ja levännyt. 

Unentarve kuitenkin vaihtelee yksilöllisesti, joten taulukon luvut ovat suuntaa-antavia. Eikä kannata hätääntyä, vaikka et nukkuisikaan yhtä paljon kuin taulukossa suositellaan.

Kuinka monta tuntia juuri sinun tulisi nukkua?

Yleisesti ottaen voidaan sanoa, että nukut riittävästi, jos et päivän aikana tai alkuillasta nukahtele tai tunne oloasi erityisen väsyneeksi. Jos taas näin tapahtuu, se on merkki siitä, että yöunet saisivat olla pidemmät.

Unentarve vaihtelee myös päivittäin sen mukaan, miten aktiivinen olet päivän mittaan ollut. Jos ohjelmassa on ollut rankkaa fyysistä treeniä tai jotain henkisesti kuormittavaa, uni maistuu taatusti illalla. Ja sairaana unentarve kasvaa lähes aina. 

Vaikka nukkuisit yössä vain 6 tuntia, mutta olosi on aamuisin levännyt, saat tarpeeksi unta. Ja toisin päin: jos nukut 8 tuntia yössä mutta olo on aamulla väsynyt, et joko nuku tarpeeksi tai et pääse yön aikana syvään uneen, joka virkistää. 

Väsymys voi olla myös oire muista sairauksista, joten mene lääkäriin, jos epäilet, että uniongelmat johtuvat sairaudesta.

Testaa oma unentarpeesi

Voit testata oman unentarpeesi sellaisena aikana, jolloin pystyt nukkumaan vähintään 5 yötä peräkkäin ilman pakollista aikaista aamuherätystä. Tee näin:

1. Vältä kaikkea, mitä saattaa häiritä untasi, esim. iltakahvi, alkoholi tai ulkoa kuuluva melu.

2. Käy nukkumaan normaaliin aikaan.

3. Nuku niin pitkään, että heräät omia aikojasi - eli älä laita herätyskelloa soimaan!

4. Merkitse muistiin, kuinka pitkään nukuit.

5. Toista sama noin viiden päivän ajan, tai siihen asti, että alat herätä joka aamu suunnilleen samaan aikaan. 

Tulos: Ensimmäisten 2-3 päivän ajan nukut todennäköisesti pidempään varsinkin, jos yöunet ovat jääneet viime aikoina vähiin. Sen jälkeen elimistö alkaa herättää itsensä aamuisin silloin, kun on saanut unta tarpeeksi. Unentarpeesi on siis se unimäärä, jonka nukut testijakson viimeisinä päivinä.

Huomaa, ettei testiä kannata tehdä silloin, kun kärsit stressistä, huolista tai muusta, joka estää sinua nukahtamasta tai herättää keskellä yötä.

KUNTO PLUS suosittelee:

Analysoi untasi Active Fit Trackerin avulla

Hyvät yöunet ovat ratkaisevan tärkeitä terveyden kannalta. Mutta miten hyvin itse asiassa nukut? Aktiivisuusranneke voi kertoa vastauksen!
Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker mittaa esimerkiksi, kuinka monta tuntia syvää ja kevyttä unta nukut ja tallentaa untasi koskevat tiedot.

Vaikka tiedämme, että uni on terveyden ja vireyden kannalta ratkaisevan tärkeää, moni meistä ei tiedä, kuinka paljon – tai kuinka hyvin – nukkuu öisin.

Nukutko tarpeeksi? Ja nukutko riittävän hyvin? Aktiivisuusrannekkeen Active Fit Tracker avulla voit seurata omaa nukkumistasi.

Ranneke mittaa, kuinka syvää tai kuinka kevyttä uni on. Aktiivisuusranneke tallentaa kaikki uneen liittyvät tiedot – toisin kuin esimerkiksi unta mittaavat sovellukset, joiden käyttö edellyttää sitä, että puhelin on nukkuessa tyynyn alla.

Aktiivisuusranneke lähettää tiedot langattomasti puhelimen sovellukseen, josta unta koskevia tietoja on helppo tarkastella.

Nyt saat unta mittaavan Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen, kun tilaat tarjoushintaan KUNTO PLUS -lehden

Unen seuraamisen lisäksi rannekkeessa on lukuisia muitakin toimintoja:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee