Nainen nukkuu
© Colourbox

Elä terveellisemmin: nuku tunti vähemmän

Vältä sydänongelmat optimaalisilla yöunilla. Jo tunnin muutos voi vaikuttaa!

perjantai 29. huhtikuuta 2016 teksti Hans Gottlieb

Huomio yökukkujat ja B-tyypin ihmiset! Uusi tutkimus osoittaa, että näillä ihmisillä sydänsairauksien riski on suurempi varsinkin, koska kolme tärkeää riskitekijää ovat heillä muita yleisempiä: tupakointi, epäterveellinen ravitsemus ja liikkumaton elämäntapa.

Delawaren yliopistossa hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset, joiden yöunet ovat joko liian pitkät tai liian lyhyet tai jotka valvovat öisin myöhään, ovat muita todennäköisemmin tupakoitsijoita, eivät liiku tarpeeksi ja syövät liian vähän hedelmiä ja vihanneksia verrattuna niihin, jotka saavat sopivasti unta ja menevät ajoissa nukkumaan.

LUE MYÖS: Näin kesäaikaan siirtyminen vaikuttaa ihmiseen

Pidemmät yöunet eivät ole aina hyväksi

Tulokset ovat peräisin niin kutsutusta itsetarkkailututkimuksesta, johon osallistui lähes 430 000 40-69-vuotiasta brittimiestä ja -naista. Tutkimuksessa lyhyt yöunet määriteltiin alle kuuden tunnin mittaisiksi, riittävät unet 7-8 tunnin mittaisiksi ja pitkät yli 9 tunnin mittaisiksi.

Tutkimuksen mukaan unenpuute ei ole ainoa sydänsairauksien riskiä lisäävä uneen liittyvä tekijä. Liiallinen nukkuminen on myös yhteydessä tupakointiin, epäterveelliseen ravitsemukseen ja liikkumattomuuteen. Tutkijoiden mukaan tästä syystä kaikille ei voi antaa terveyden kohentamiseen neuvoksi nukkua enemmän.

Lähde: Annals of Behavioral Medicine, sciencedaily.com

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee