Nainen halaa tyynyä

Valkoinen väri makuuhuoneen seinissä ja vuodevaatteissa auttaa tutkitusti nukahtamaan. 

© iStock

9 neuvoa parempiin yöuniin

Hyvät nukkumisolosuhteet edistävät hyvää yöunta. Ohessa tutkittuja vinkkejä kunnon lepoon.

maanantai 12. maaliskuuta 2018 teksti J. Linder

Nuku hyvin joka yö

Hyvä yöuni ja virkeänä herääminen eivät ole itsestäänselvyys. Yöunta voi häiritä moni seikka liian kuumasta makuuhuoneesta kuorsaavaan kumppaniin. Miten levollisen ja riittävän unen sitten voisi turvata? Asiaa selvitettiin 2 000 naiselle ja miehelle suunnatulla kyselytutkimuksella. Tutkittavilta kysyttiin muun muassa, millaiset asiat saavat heidät nukkumaan hyvin. Vastaukseksi saatiin lukuisia hyvin konkreettisia vinkkejä hyvien yöunien reunaehdoista.

Kyselyyn vastanneiden keskimääräisen nukkumaanmenoajan perusteella ihanteellisin aika käydä nukkumaan olisi klo 22.39.

Lisäksi kannattaa nukkua oikealla kyljellä maaten ja vaihtaa vuodevaatteet usein.

Tiesitkö tätä? Lähes puolet tutkituista nukkuu paremmin yksin. Tarkalleen 46 prosenttia tutkituista ilmoitti nukkuvansa paremmin ilman kumppaniaan.

Lähde: Eve Sleep

Oikotie unten maille

  1. Sulje puhelin viimeistään 37 minuuttia ennen nukkumaanmenoa.
  2. Mene nukkumaan klo 22.39.
  3. Käytä kahta tyynyä.
  4. Älä nuku lusikassa kumppanisi kanssa.
  5. Pukeudu yöasuun.
  6. Nuku sikiöasennossa oikealla kyljelläsi.
  7. Käytä puhtaita vuodevaatteita.
  8. Säädä makuuhuoneen lämpötilaksi noin 16 astetta.
  9. Pimennä huone.


Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee