Nainen halaa tyynyä

Valkoinen väri makuuhuoneen seinissä ja vuodevaatteissa auttaa tutkitusti nukahtamaan. 

© iStock

9 neuvoa parempiin yöuniin

Hyvät nukkumisolosuhteet edistävät hyvää yöunta. Ohessa tutkittuja vinkkejä kunnon lepoon.

maanantai 12. maaliskuuta 2018 teksti J. Linder

Nuku hyvin joka yö

Hyvä yöuni ja virkeänä herääminen eivät ole itsestäänselvyys. Yöunta voi häiritä moni seikka liian kuumasta makuuhuoneesta kuorsaavaan kumppaniin. Miten levollisen ja riittävän unen sitten voisi turvata? Asiaa selvitettiin 2 000 naiselle ja miehelle suunnatulla kyselytutkimuksella. Tutkittavilta kysyttiin muun muassa, millaiset asiat saavat heidät nukkumaan hyvin. Vastaukseksi saatiin lukuisia hyvin konkreettisia vinkkejä hyvien yöunien reunaehdoista.

Kyselyyn vastanneiden keskimääräisen nukkumaanmenoajan perusteella ihanteellisin aika käydä nukkumaan olisi klo 22.39.

Lisäksi kannattaa nukkua oikealla kyljellä maaten ja vaihtaa vuodevaatteet usein.

Tiesitkö tätä? Lähes puolet tutkituista nukkuu paremmin yksin. Tarkalleen 46 prosenttia tutkituista ilmoitti nukkuvansa paremmin ilman kumppaniaan.

Lähde: Eve Sleep

Oikotie unten maille

  1. Sulje puhelin viimeistään 37 minuuttia ennen nukkumaanmenoa.
  2. Mene nukkumaan klo 22.39.
  3. Käytä kahta tyynyä.
  4. Älä nuku lusikassa kumppanisi kanssa.
  5. Pukeudu yöasuun.
  6. Nuku sikiöasennossa oikealla kyljelläsi.
  7. Käytä puhtaita vuodevaatteita.
  8. Säädä makuuhuoneen lämpötilaksi noin 16 astetta.
  9. Pimennä huone.

Unentarve vaihtelee yksilöllisesti. Katso täältä suuntaviivat siihen, paljonko juuri SINÄ tarvitset unta öisin

KUNTO PLUS suosittelee:

Analysoi untasi Active Fit Trackerin avulla

Hyvät yöunet ovat ratkaisevan tärkeitä terveyden kannalta. Mutta miten hyvin itse asiassa nukut? Aktiivisuusranneke voi kertoa vastauksen!
Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker mittaa esimerkiksi, kuinka monta tuntia syvää ja kevyttä unta nukut ja tallentaa untasi koskevat tiedot.

Vaikka tiedämme, että uni on terveyden ja vireyden kannalta ratkaisevan tärkeää, moni meistä ei tiedä, kuinka paljon – tai kuinka hyvin – nukkuu öisin.

Nukutko tarpeeksi? Ja nukutko riittävän hyvin? Aktiivisuusrannekkeen Active Fit Tracker avulla voit seurata omaa nukkumistasi.

Ranneke mittaa, kuinka syvää tai kuinka kevyttä uni on. Aktiivisuusranneke tallentaa kaikki uneen liittyvät tiedot – toisin kuin esimerkiksi unta mittaavat sovellukset, joiden käyttö edellyttää sitä, että puhelin on nukkuessa tyynyn alla.

Aktiivisuusranneke lähettää tiedot langattomasti puhelimen sovellukseen, josta unta koskevia tietoja on helppo tarkastella.

Nyt saat unta mittaavan Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeen, kun tilaat tarjoushintaan KUNTO PLUS -lehden

Unen seuraamisen lisäksi rannekkeessa on lukuisia muitakin toimintoja:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee