Folaatti pienentää haimasyöpäriskiä

Jos maissihiutaleet, parsa, avokado ja maapähkinät ovat lempiruokiasi, käytössäsi ovat jo nyt parhaimmat aseet haimasyöpää vastaan.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Näille ruokaaineille on yhteistä, että ne kaikki sisältävät valtavasti folaattia eli foolihappoa.

Äskettäin valmistunut ruotsalaistutkimus käsitteli 80 000 henkilön tiedot ja tulos oli selvä. Päivittäin 350 mikrogrammaa folaattia syövillä koehenkilöillä haimasyövän riski oli 75 prosenttia pienempi kuin niillä, jotka saivat folaattia alle 200 mikrogrammaa päivässä.

Lähde: Journal of the National Cancer Institute


Folaattipillereitä ei ole kuitenkaan odotettavissa, sillä folaatti tulee saada ravinnosta eikä ravintolisistä. Jälleen yksi hyöty, jonka voi saavuttaa syömällä oikein.

5 runsaasi folaattia 100 grammaa kohti sisältävää elintarviketta:

  • Cornflakes 223 mikrogrammaa
  • Parsa 150 mikrogrammaa
  • Vihreä salaatti 142 mikrogrammaa
  • Maapähkinät 124 mikrogrammaa

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee