Nainen lipaisee huuliltaan kermavaahtoa tyytyväisen näköisenä.

Kermavaahto sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Sydämellesi se ei kuitenkaan välttämättä ole sen haitallisempaa kuin tietyt terveellisenä pidetyt kasviöljyt.

© iStock

Miksi tyydyttynyt rasva ei ehkä joudakaan pannaan

Uuden arvion mukaan kasviöljy voi olla sydämelle tyydyttynyttä rasvaa haitallisempaa.

tiistai 12. huhtikuuta 2016 teksti Karen Lyager Horve

Äskettäin British Medical Journal -julkaisussa esitelty suuri yhdysvaltalaistutkimus osoittaa, että tyydyttyneen rasvan, kuten voin ja kerman, korvaaminen runsaasti linolihappoa sisältävillä kasviöljyillä, kuten auringonkukkaöljyllä, ei välttämättä vähennä kuolleisuutta sydän- ja verisuonitauteihin.

Aiemmin kerättyyn aineistoon perustuva uusi analyysi osoitti, että vaikka kasviöljyihin siirtyminen laski veren kolesterolia, tämä ei kuitenkaan vähentänyt kuolleisuutta vaan jopa lisäsi sitä.

– Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, että tyydyttynyttä rasvaa ei pitäisi korvata pelkällä monityydyttymättömiä omega-6-linolihappoja sisältävällä kasviöljyllä, Kööpenhaminan ylipiston ravitsemus- ja liikuntatieteiden laitoksen johtaja ja professori, lääketieteen tohtori Arne Astrup toteaa KUNTO PLUSSALLE.

Millainen verenpaine olisi terveellisin? Katso verenpainetaulukko niin saat vastauksen!

Omega-6 syntipukkina

Liiallinen omega-6-rasvahappojen saanti voi nostaa tulehdusten riskiä, mikä puolestaan voi olla taustatekijänä esimerkiksi veritulpissa. Omega-6-rasvahappojen saannin tarkkailu voi olla kuitenkin ongelmallista, sillä niitä voi olla runsaasti mm. eineksissä.

– Voin lisäksi ruuanlaitossa hyviä vaihtoehtoja ovat kylmäpuristettu luomurapsiöljy, joka sisältää omega-3-rasvahappoja, ja laadukas oliiviöljy, joka sisältää omega-9-rasvahappoja, Arne Astrup neuvoo.

Uusi selvitys paitsi kuvaa omega-6-rasvahappoja uhkanatekijänä sydämen hyvinvoinnille, myös nostaa epäilyksen varjoa tyydyttyneen rasvan yltä.

– Nykyään tiedämme jo, että tyydyttyneiden rasvahappojen lähteillä voi olla myös monia terveydelle edullisia vaikutuksia. Tumma suklaa, juusto ja kananmuna ovat sydän- ja verisuonitautien kannalta neutraaleja tai jopa voivat suojata niiltä, sen sijaan lihan syönnin osalta varmuutta ei niinkään ole, Arne Astrup sanoo.

OPAS: Näin käytät verenpainemittaria kotona

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin kohtaan kehossasi olet kaikkein tyytyväisin?


KUNTO PLUS suosittelee