Nainen lipaisee huuliltaan kermavaahtoa tyytyväisen näköisenä.

Kermavaahto sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Sydämellesi se ei kuitenkaan välttämättä ole sen haitallisempaa kuin tietyt terveellisenä pidetyt kasviöljyt.

© iStock

Miksi tyydyttynyt rasva ei ehkä joudakaan pannaan

Uuden arvion mukaan kasviöljy voi olla sydämelle tyydyttynyttä rasvaa haitallisempaa.

tiistai 12. huhtikuuta 2016 teksti Karen Lyager Horve

Äskettäin British Medical Journal -julkaisussa esitelty suuri yhdysvaltalaistutkimus osoittaa, että tyydyttyneen rasvan, kuten voin ja kerman, korvaaminen runsaasti linolihappoa sisältävillä kasviöljyillä, kuten auringonkukkaöljyllä, ei välttämättä vähennä kuolleisuutta sydän- ja verisuonitauteihin.

Aiemmin kerättyyn aineistoon perustuva uusi analyysi osoitti, että vaikka kasviöljyihin siirtyminen laski veren kolesterolia, tämä ei kuitenkaan vähentänyt kuolleisuutta vaan jopa lisäsi sitä.

– Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, että tyydyttynyttä rasvaa ei pitäisi korvata pelkällä monityydyttymättömiä omega-6-linolihappoja sisältävällä kasviöljyllä, Kööpenhaminan ylipiston ravitsemus- ja liikuntatieteiden laitoksen johtaja ja professori, lääketieteen tohtori Arne Astrup toteaa KUNTO PLUSSALLE.

Omega-6 syntipukkina

Liiallinen omega-6-rasvahappojen saanti voi nostaa tulehdusten riskiä, mikä puolestaan voi olla taustatekijänä esimerkiksi veritulpissa. Omega-6-rasvahappojen saannin tarkkailu voi olla kuitenkin ongelmallista, sillä niitä voi olla runsaasti mm. eineksissä.

– Voin lisäksi ruuanlaitossa hyviä vaihtoehtoja ovat kylmäpuristettu luomurapsiöljy, joka sisältää omega-3-rasvahappoja, ja laadukas oliiviöljy, joka sisältää omega-9-rasvahappoja, Arne Astrup neuvoo.

Uusi selvitys paitsi kuvaa omega-6-rasvahappoja uhkanatekijänä sydämen hyvinvoinnille, myös nostaa epäilyksen varjoa tyydyttyneen rasvan yltä.

– Nykyään tiedämme jo, että tyydyttyneiden rasvahappojen lähteillä voi olla myös monia terveydelle edullisia vaikutuksia. Tumma suklaa, juusto ja kananmuna ovat sydän- ja verisuonitautien kannalta neutraaleja tai jopa voivat suojata niiltä, sen sijaan lihan syönnin osalta varmuutta ei niinkään ole, Arne Astrup sanoo.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee