Kuitu: sydämen ystävä

Ravintokuitu on hyväksi sydämelle ja ehkäisee tehokkaasti sydän- ja verisuonitauteja.

tiistai 14. helmikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Terveydelle vaarallisen vatsanseutuun kertyvän lihavuuden riski pienenee merkittävästi, kun kuitua syö 30 grammaa päivässä. Etenkin liukenematon kuitu on tehokas ase taistelussa sydän- ja verisuonitauteja vastaan.

Vaikutus todettiin ranskalaistutkimuksessa, johon osallistui 6000 henkilöä. Osallistujien ravintotottumuksia seurattiin yhdeksän vuoden ajan. Tutkimuksessa keskityttiin kuidun ja sydän- ja verisuonitauteja aiheuttavien tekijöiden väliseen yhteyteen.

Haittatekijöitä ovat mm. ylipaino, vatsanseudun lihavuus, kohonnut verenpaine sekä "pahan" kolesterolin pitoisuus veressä.

Ravintokuitu on peräisin kasvikunnan tuotteista. Kuitu voi olla joko liukenematonta tai liukenevaa. Esimerkiksi viljat sisältävät lähinnä liukenematonta kuitua. Hedelmissä taas on enimmäkseen liukenevaa kuitua.

Vehnäleseet leivässä tai myslin joukossa ovat erityisen sydänystävällisiä. Suositusten mukaan ravinnosta tulisi saada noin 25 - 30 grammaa kuitua päivittäin.

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition

Sydän huippukuntoon oikeilla valinnoilla

Sydän pysyy parhaiten terveenä runsaan liikunnan ja terveellisen, monipuolisen ruuan avulla.

Tässä kolme elämänohjetta:

  • Liiku tunti joka päivä ja treenaa viikossa 2 - 3 tuntia rankasti.
  • Syö hedelmiä, vihanneksia, täysjyvätuotteita, vähärasvaista lihaa, kalaa ja terveellisiä kasviöljyjä. Vältä tyydyttyneitä rasvoja ja ylenmääräistä energiansaantia.
  • Vältä tupakointia, stressiä ja liiallista alkoholin käyttöä.

Tiesitkö, että saunominen voi vahvistaa sydäntä ja laskea verenpainetta?

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee