jalkapallo, terveys, urheilu, football fitness

Jalkapallotreenit voivat auttaa laskemaan verenpainetta.

© iStock

Jalkapallon avulla verenpaine alas

Kaikki liikunta ja urheilu on hyväksi sydämen ja verenkiertoelimistön terveydelle, mutta jotkut lajit ovat vielä parempia kuin toiset.

keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Jos verenpaineesi on lievästi koholla, harkitse jalkapalloharrastuksen aloittamista. Färsaarten yliopiston ja Etelä-Tanskan yliopiston uuden tutkimuksen mukaan laji nimeltä Football fitness pari kolme kertaa viikossa on oiva harrastus lievästi kohollaan olevasta verenpaineesta kärsiville naisille.

Tutkimuksessa 31 liikuntaa harrastamattoman 35-50-vuotiaan naisen annettiin päättää, osallistuako liikuntaa harrastavaan tutkimusryhmään vai liikkumattomaan kontrolliryhmään. 

Jalkapallo lääkkeenä

Jalkapalloryhmään osallistuneet 19 naista harjoittelivat tunnin kerrallaan 2-3 kertaa viikossa vuoden ajan. Sen jälkeen heidän terveydentilaansa tutkittiin ja sitä verrattiin liikuntaa harrastamattomaan kontrolliryhmään. 

Jalkapalloryhmäläisten verenpaine ja rasvaprosentti olivat laskeneet, luuntiheys oli parantunut ja myös fyysinen kunto oli aiempaa parempi. 

Tiesitkö, että saunominen voi vahvistaa sydäntä ja laskea verenpainetta?

Football fitness

Football fitness -konseptissa tehdään perusteellisen lämmittelyn jälkeen lihaskunto-, tasapaino- ja palloharjoituksia pienellä kentällä. Samaan treeniin mahtuu siis niin anaerobista, aerobista kuin lihaskuntoharjoitteluakin. 

Pelejä ei pelata tosissaan, tärkeintä on hauska ja sosiaalinen jalkapallo. Football fitness -pilottihankkeita on käynnissä jo ainakin Färsaarilla, Norjassa, Serbiassa, Englannissa ja Brasiliassa.

Lähde: DBU - Tanskan jalkapalloliitto

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee