Kun onnistut ujuttamaan muutaman tehokkaan rentoutumishetken arjen rumbaan, voit välttää uupumuksen.

Rentoutumisen kulmakivet

Oletko aivan rättiväsynyt joka perjantai? Silloin olet kenties yksi niistä, jotka ovat uhranneet tauot tehokkuuden alttarille. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla.

tiistai 8. maaliskuuta 2011 teksti KUNTOPLUS

Aivojen kemia
Lihaksien aktiivinen käyttö vapauttaa endorfiinejä, kehon itsensä tuottamia morfiinin sukuisia aineita, jotka rentouttavat ja saavat hyvälle tuulelle. Niitä syntyy esimerkiksi fyysisessä rasituksessa, joogassa, meditoinnin ja naurun avulla. Myös aromaterapian tuoksut vaikuttavat aivoihin.

Hengitys
Hengitys on avain rentoutumiseen. Rentoutuessamme ulotamme hengityksen palleaan saakka, jolloin kaikki solut saavat hyvin happea, mikä auttaa rentoutumaan. Stressaanuneena hengitys on nopeaa ja pinnallista. Hengitykseen voi kuitenkin vaikuttaa tietoisesti, mikä on monen rentoutustekniikan ydin.

Ajatusten keskittäminen
Ajatukset siirretään pois stressin aiheuttajasta elimistön toimintaan, kuten hengitykseen. Ajatuksia keskittämällä loihditaan esiin lämmön- tai painontunteita kehon eri osissa. Vaihtoehtoisesti voidaan täyttää mieli haavekuvilla tavoitteiden täyttymisestä tai elämisestä vaikkapa Etelämeren saarella.

Lihakset
Täydellinen rentoutuminen on mahdotonta, jos lihakset ovat pingottuneet. Monet jännittävät lihaksiaan tiedostamattaan. Kun oppii huomaamaan, milloin jännittää lihaksiaan, pystyy rentouttamaan ne järjestelmällisesti ja tietoisesti yksi kerrallaan ja siten rentoutumaan.

Lue lisää linkeistä sivun lopussa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee