Nainen popsii porkkanaa

Porkkanasta on hyvä aloittaa!

© iStock

Hedelmillä ja kasviksilla stressiä vastaan

Tutkimuksen mukaan enemmän kasviksia syövät naiset ovat vähemmän ahdistuneita.

tiistai 12. kesäkuuta 2018

Enemmän kasviksia, vähemmän stressiä

Suositusten mukainen kasvisten ja hedelmien syöminen vähentää ahdistusta. Australiassa selvitettiin ahdistuksen ja masennuksen sekä kasvisten ja hedelmien syömisen suhdetta noin 60 000 yli 45-vuotiasta henkilöä kattaneen pitkäaikaisen seurantatutkimuksen aineiston pohjalta. 

Oletko stressaantunut? Testimme kertoo, onko stressi lähtemässä jo lapasesesta.

Kasvisten ja hedelmien syömisellä ja vähemmillä ahdistusoireilla havaittiin olevan yhteys. Henkilöillä, jotka söivät 5–7 hedelmä- ja kasvis­annosta päivässä, oli 14 % vähemmän ahdistusta ja masennusta kuin niillä, jotka söivät kasviksia korkeintaan yhden annoksen. 

Näin ujutat helposti lisää kasviksia arkiruokiin.

Terveyssuositusten mukaisesti kasviksia syövillä naisilla stressin riski oli peräti 23 % niukasti kasviksia syöviä pienempi. Yli seitsemällä kasvis- ja hedelmäannoksella ei havaittu olevan tätä suurempaa vaikutusta.

Näin kasvisten lisääminen voi vaikuttaa ahdistukseen

Alla on kuvattu, miten päivittäiset hevi-annokset vaikuttivat ahdistukseen verrattuna niihin, jotka söivät hedelmiä ja kasviksia enintään yhden annoksen päivässä.

Lähde: BMJ Open

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee