Kuntoplus.fi on uudistunut ulkoasultaan ja mukana on myös aivan uusi Liikuntasuunnitelma-osio. © iStock

Ravinto ja terveys: Puolustusvoimat kuntoon oikealla ravinnolla

Ei ole samantekevää, millä elimistöään ravitsee. Monipuolinen ravinto ja erityisesti kasvikunnan tuotteet ovat välttämättömiä, jotta elimistön omat puolustusvoimat olisivat valmiina taisteluun sairauksia vastaan. Antioksidantit ovat avainsana.

tiistai 17. marraskuuta 2009 teksti KUNTO PLUS

Immuunijärjestelmän pitää kyetä reagoimaan nopeasti vihollisiin, joten elimistön puolustussolujen täytyy aina olla taisteluvalmiudessa viruksien ja bakteerien varalta. Se ei taas onnistu, jollei elimistölle anneta riittäviä edellytyksiä. Erityisen tärkeitä ovat ruuasta saatavat ravintoaineet. Ei ole yhdentekevää, mitä syö. Ensinnäkin on syötävä monipuolisesti, jotta immuunipuolustus ja elimistö yleensäkin saisivat kaiken, mitä ne tarvitsevat. Valitse siis ruokia kaikista ravintopyramidin sektoreista: lihaa, kalaa, maitotuotteita, hedelmiä, vihanneksia ja täysjyväviljatuotteita.

Antioksidantit ovat paras aseesi

  • Flavonoideja: Omena, sipuli, tee (etenkin vihreä) tumma rypälemehu, mustikka
  • Beetakaroteenia: Porkkana, pinaatti, persilja, tomaatti, parsakaali
  • E-vitamiinia: Auringonkukansiemenet, pavut (esim. kidney), pähkinät, parsa, pinaatti, parsakaali, kasviöljyt, kauraryynit ja täysjyväleipä.
  • C-vitamiini: Parsakaali, ruusukaali, kukkakaali, paprika (etenkin punainen), appelsiinimehu, appelsiini, kiivi ja mansikka.


Tärkeät antioksidantit

Jotkin ruokien sisältämät ainesosat ovat aivan omaa luokkaansa sen suhteen, miten ne vaikuttavat immuunijärjestelmään ja terveyteen. Näin on erityisesti antioksidanttien laita. Antioksidantit ovat keskeisessä asemassa immuunipuolustuksen tukemisessa, sillä ne varjelevat soluja hapettumisen tekemiltä vaurioilta. Antioksidantit eivät kuitenkaan voi yksin kantaa kaikkea vastuuta terveydestä, vaan ne toimivat yhdessä muiden aineiden kanssa.

Parhaat antioksidanttien lähteet, eli hedelmät ja vihannekset, sisältävät myös lukuisia muita aineita, kuten fytokemikaaleja, jotka yhteisvaikutuksellaan auttavat ehkäisemään sairauksia. Näitä aineita on vaikea ellei mahdoton saada lisäravintoaineista ja vitamiinivalmisteista oikeassa suhteessa ja oikeita määriä, ja asiantuntijat ovatkin yhtä mieltä siitä, että apteekin sijaan kannattaa suosia ruokakaupan hedelmä- ja vihannesosastoa.

Esimerkiksi tutkimuksessa, jossa selvitettiin beetakaroteenin vaikutuksia elimistöön, beetakaroteenivalmisteilla ei havaittu syöpää ehkäisevää vaikutusta samaan tapaan kuin ravinnosta saatavalla beetakaroteenilla. Itse asiassa tupakoijien keuhkosyövän riski jopa kasvoi. Tämän arvellaan johtuvan siitä, että pelkästään beetakaroteenia sisältävissä valmisteissa ei ole mukana niitä muita terveystekijöitä, jotka ravinnossa toimivat yhdessä beetakaroteenin kanssa.

Jos syöt yksipuolisesti tai epäterveellisesti, sinulle on hyötyä monivitamiini- ja kivennäisainevalmisteista. Tämä koskee myös vegaaneja, joita helposti uhkaa tiettyjen vitamiinien ja kivennäisaineiden puute siinä missä vannoutuneita lihansyöjiäkin.

LUE MYÖS: 8 ruoka-ainetta, jotka vahvistavat immuunipuolustusta

Rasva rapauttaa komentokeskusta

Antioksidanttien tiedetään olevan erittäin tärkeitä immuunijärjestelmän vahvistamisessa ja sairauksien ehkäisyssä, ja lisäksi ne hidastavat ajan hampaan kuluttavaa vaikutusta. Antioksidantit suojaavat elimistön soluja hapettumisen aiheuttamalta rappeutumiselta. Hapettumisen yhteydessä syntyy ns. vapaita radikaaleja, joilla on yksi tai useampia parittomia elektroneja, kun niitä yleensä on parillinen määrä. Niinpä ne yrittävät saada elektroniensa määrän parilliseksi ryöstämällä elektronin naapurimolekyyleiltä.

Antioksidantit puolustavat vapaita radikaaleja vastaan

Antioksidantit voivat esim. siepata vapaita radikaaleja tai vähentää niiden muodostumista. Jos vapaita radikaaleja ei pysäytetä, ne voivat tehdä elimistössä suurta tuhoa.

Ne aiheuttavat mm. kudosvaurioita ja edistävät ryppyjen syntymistä. Lisäksi ne edistävät kolesterolin muuttumista kalkkeutumiksi, jotka voivat aiheuttaa esim. sepelvaltimotautia ja aivoinfarktin.

Radikaalit kuormittavat ja heikentävät immuunijärjestelmää, ne heikentävät solujen dna:ta ja aiheuttavat syöpää.

Happiyhdisteitä esiintyy kehossa luonnollisesti, sillä solut tarvitsevat happea tehtäviinsä. Monet yhdisteet tulevat elimistöön ulkoapäin esim. saasteiden, tupakansavun, rasvan, kolesterolin, auringon UV-säteilyn, alkoholin ja joidenkin lääkkeiden mukana.

Vahingollinen tyydyttynyt rasva

Tyydyttynyt rasva ei ainoastaan lisää verisuonten kalkkeutumisen ja veritulppien riskiä. Se tukkii myös immuunipuolustukseen kulkevia viestilinjoja niin, että elimistöstä tulee alttiimpi esim. tartuntataudeille.

Immuunisolujen kalvoista tulee myös rasvaisempia ja jähmeämpiä niin, että solun ulkopuolella hiiviskelevillä vakoilijoilla, jotka etsivät vihollisia, on vaikeuksia saada kuljetettua tärkeitä tietoja soluytimen komentokeskukseen. Puolustus jää heikoksi, sillä se ei ehdi reagoida vihollisiin tarpeeksi nopeasti.

Onko tauti kaatanut vuoteeseen ja epäilet keuhkokuumetta? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia viheliäisestä taudista.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee