Nainen juoksee metsäpolulla reppu selässä.

Maailman ihanin pienokainen ei ole välttämättä ainoa raskausajan palkinto, sillä raskaus voi vaikuttaa myös suorituskykyyn.

© iStock

Raskaus voi auttaa parantamaan suorituskykyä

Odotusaikana elimistössä tapahtuu muutoksia, joiden ansiosta suorituskyky voi suorastaan parantua synnytyksen jälkeen.

keskiviikko 20. heinäkuuta 2016 teksti Sara Mahler

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, naisen kunto voi olla synnytyksen jälkeen jopa parempi kuin ennen raskautta. Elimistössä tapahtuu nimittäin odotusaikana muutoksia, joiden ansiosta suorituskyky saattaa nousta uuteen huippuunsa.

Norjalaisen tutkimuksen mukaan sekä huippu-urheilijoiden että vapaa-ajan liikkujien elimistössä kiertävä verimäärä nousi raskauden aikana 50 prosenttia. Myös sydämen iskutilavuus, eli yhdellä sydämenlyönnillä pumpattu verimäärä, kasvoi 10 prosenttia. Tehostuneen verenkierron ansiosta lihakset saavat treenatessa enemmän happea ja energiaa, mikä voi parantaa suorituskykyä.

Kovakuntoisimmat kestävyysurheilijat saattavat havaita, että heidän maksimaalinen hapenottokykynsä paranee raskauden jälkeen 5–10 prosenttia. 

Ainutlaatuinen tilaisuus treenajalle

Verenkierron tehostuminen alkaa jo kuudennella raskausviikolla. Odottavan äidin elimistö pyrkii sopeutumaan painon ja kudosmassan lisääntymiseen ja huolehtimaan sekä äidin että lapsen hapen ja ravinteiden saannista.

Tutkimuksesta vastaava professori Kari Bø Norjan liikuntatieteellisestä korkeakoulusta kertoo, että raskaus antaa naisille ainutlaatuisen tilaisuuden parantaa suorituskykyä.

Bø korostaa kuitenkin, että suorituskyvyn koheneminen edellyttää toki treenausta niin raskausaikana kuin synnytyksen jälkeenkin.

Vaikka tutkimustulokset tarjoavat vasta alustavaa näyttöä, ne viittaavat vahvasti siihen, että raskaus voi edistää kunnon kohenemista.   


Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee