Lopahtaako into treenaamiseen ajoittain? Saat motivaation nopeasti takaisin, kun selvität mihin energiasi katoaa.

5 asiaa, jotka vievät energiaa liikunnalta

Jos et ole täynnä intoa treenaamiseen, olet saattanut törmätä johonkin niistä 5 seikasta, jotka yleensä nakertavat treeni-intoa. Katso, miten vältät ne ja innostat itsesi uudelleen liikkeelle.

keskiviikko 25. marraskuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Se, ettet aina jaksa treenata niin kuin haluaisit, ei merkitse, että olisit selkärangaton. On aivan tavallista, että motivaation ja energian taso vaihtelevat. Jos satut juuri nyt olemaan aallon pohjalla, voit helposti selvittää, onko motivaatiokatoon syytä. Ehkä jokin syy, johon voit vaikuttaa? Tässä viisi seikkaa, jotka voivat viedä motivaation sekä ohjeet siihen, miten turha aallonpohja vältetään.

1. Sinut houkutellaan harhaan


Jopa hyvät ystävät voivat estää sinua pääsemästä tavoitteeseesi. Jos he eivät jaa innostustasi liikuntaan, he voivat usein yrittää houkutella sinua esimerkiksi kahvilaan töiden jälkeen, vaikka oikeastaan haluaisit lähteä treenaamaan. Silloin voit ehdottaa jotain muuta tekemistä. Kutsu ystävä kävelylenkille, ehdota mehubaaria oluen sijaan tai järjestä yhteinen tanssitunti. Pyydä läheisiltäsi apua tavoitteidesi saavuttamiseen. Siten he voivat tukea sinua harhauttamisen sijaan.

2. Olet uuvuksissa päivän töistä

Työpäivän jälkeen voi tuntea itsensä uskomattoman nääntyneeksi, mutta muista, että se on usein henkistä väsymystä - ei fyysistä. Heti kun voitat itsesi ja lähdet ulos raikkaaseen ilmaan, tunnet taas itsesi energiseksi. Muista myös syödä kunnon lounas ja voimia antava pieni treenivälipala, esimerkiksi banaani ja vähän rahkaa, noin tuntia ennen kuin lähdet kotiin. Sillä taovin sinulla riittää energiaa treeniin, mutta et ole liian täynnä.

3. Olet menettänyt uskon itseesi

Tuntuuko, ettet voi koskaan saavuttaa tavoitettasi? Siltä voi tuntua, jos itselle tehdyn lupauksen pitäminen ei aina onnistu. Mutta eteenpäin sanoi mummo lumessa! Muista, että opit itsestäsi uutta joka kerta, kun yrität ja epäonnistut. Lopulta tunnet itsesi niin hyvin, että opit paremmin pitämään kiinni tavoitteistasi.

4. Elämäsi on sekaisin

Kun on kiirettä ja stressiä tai elämä muuten koettelee, voivat rutiinit rikkoutua ja voimat treenaamiseen kadota. Jos yrität pitää kiinni treenaamisesta, vaikka elämä ehkä onkin sekaisin, on viisasta varata aika treenaamiseen kalenterista ja tehdä siitä rutiinia. Tee sitä, mikä sinusta on kaikkein hauskinta - mieluiten yhdessä muiden kanssa. Ajattele, että liikunta on lahja, joka antaa voimaa, eikä velvollisuus.

5. Olet kadottanut päämääräsi

Tuota... miksi oli olevinaan tärkeää, että treenaan? Jos et muista, mikä oli treenisi tavoite, alat pian nostaa muita asioita sitä tärkeämmäksi. Mieti uudelleen, miksi oikein haluat treenata – ja onko syy tarpeeksi tärkeä? Ehkä kiinteät pakarat eivät olekaan tarpeeksi tärkeä syy siihen, että jaksaisit sännätä ulos loskaan tai pakkaseen töiden jälkeen. Mutta entä energisyys ja hyvä mieli, jota treenistä saat?

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?

KUNTO PLUS suosittelee