Nainen, jolla aktiivisuusranneke
Saako aktiivisuusrannekkeen avulla lisättyä liikuntaa?

Lukijamme testasi aktiivisuusranneketta 3 viikon ajan. Katso tulokset!

Onko aktiivuusrannekkeesta terveyden edistäjäksi?

Haaveiletko terveellisempien elämäntapojen saavuttamisesta ravitsemusneuvojan tai personal trainerin avulla? Entä, jos saisit samat tulokset aikaan helpommin ja edullisemmin pienen apuvälineen avulla? Lukijamme testasi aktiivisuusrannekkeita nähdäkseen, saisiko niiden avulla muutettua omia elämäntapoja.

keskiviikko 9. toukokuuta 2018 teksti J. Linder

KUNTO PLUSsan lukija Ella on 41-vuotias toimistotyöläinen, joka harrastaa verrattain vähän liikuntaa. Hän lähti mukaan testaamaan aktiivisuusranneketta nähdäkseen, saisiko sen avulla lisättyä liikuntaa arkeen. Ennen testiä hän asetti tavoitteeksi 7 000 askelta päivässä ja kolme treeniä viikossa. 

Ellan 3 viikon kokeilu

  • 1. päivä: Pehmeä lasku: otan tavoitteeksi 4 000 askelta päivässä. Helppoa kuin mikä.
  • 8. päivä: Hmm... 7 000 askelta tuntuu jo hieman haasteelliselta. Tänään minun piti ajaa kaupungin toiselle puolelle ulkoiluttamaan äidin koiraa saadakseni askeleita mittariin.
  • 12. päivä: Hyvin menee. Olen käynyt kuntokeskuksessa jo monta kertaa, ja ranneke kehuu minua.
  • 15. päivä: Muutaman päivän flunssa pani stopin treenille. Ranneke huutaa lisää askelia!
  • 21. päivä: Taas mennään! Olen treenannut kolmesti tällä viikolla JA käynyt kävelemässä. Täytyy tunnustaa, että olen jo riippuvainen rannekkeesta.

Ellan tulokset

  • Paino: - 2 kg
  • Askeltavoite saavutettu: 18 päivänä 21:stä
  • Treenejä viikossa: 0–3 kertaa

Miten aktiivisuusrannekekokeilu sujui?
Yllätyin todella siitä, miten paljon ranneke oikeasti innosti minua liikkumaan. Siinä se pieni vempain on ranteessa ja kannustaa: ”Lähde jo liikkeelle!” Se myös värisee ja antaa minulle tähtiä palkinnoksi, kun olen saavuttanut päivän tavoitteen. Tällaisesta tsempistä on paljon apua. On myös hyvä, että voin asettaa tavoitteeni itse – itseänihän vain huijaan, jos en saavuta niitä.

Muuttuiko arki?
Kyllä. Aloin priorisoida ajankäyttöäni aivan uudella tavalla. Pitkin päivää menee helposti puolikin tuntia siellä täällä kaikenlaiseen turhuuteen, joten sen ajan voi oikein hyvin käyttää myös liikkumiseen. Yhtenäkin iltana olin ulkona syömässä ja kotimatkalla keksin: ”Minähän voisin kurvata kuntosalin kautta ja ottaa vielä hien pintaan aterian päälle”. Treenikassi minulla oli mukana autossa. Aiemmin olisin mennyt suoraan kotiin ja sohvalle. Jätän myös nykyisin auton työpaikan parkkipaikan laitimmaiseen ruutuun, jotta saan muutaman ekstra-askeleen.

Oliko ympärivuorokautisesta mittaamisesta jotain haittaa?
Ei oikeastaan. Omatunto kyllä soimaa aina, jos en saa askeltavoitetta täyteen, mutta sehän on toisaalta vain hyvä, sillä se myös saa minut liikkeelle. Olen todella iloinen, että olen saanut treenattua säännöllisesti ja kävellyt pitkiäkin lenkkejä.

Käytätkö ranneketta jatkossa?
Aivan varmasti. Sitä on todella helppo käyttää. Se kerää ranteessa kaikki tiedot ilman, että minun tarvitsee tehdä mitään. Sovelluksesta voin seurata edistymistäni – olen tullut siitä jo suorastaan riippuvaiseksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee