Näin pysyt kunnossa ja rentoudut

Jos haluat pitää loman ajan taukoa säännöllisestä kuntoilustasi ja "vain" pitää kuntoasi yllä, siihen löytyy monia mukavia vaihtoehtoja.

maanantai 27. kesäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että kunto säilyy ennallaan, kun liikkuu yhtä paljon kuin tavallisestikin, vaikka vaihtaisit tavalliset kuntoilumuotonsa lomaan paremmin sopiviin lajeihin.

Lomalla voit esimerkiksi:

  • Juosta tai kävellä rantahiekalla: Hiekka antaa hyvän vastuksen ja saat treenattua sekä kestävyyttä että jalkalihaksia tehokkaasti.

  • Pyöräillä kohtuullisella vauhdilla: Jos normaalisti harrastat juoksua, voit saada vastaavan vaikutuksen pyöräilemällä kaksi tai kolme kertaa niin pitkän ajan kuin normaalisti juokset.

  • Soutaa kohtuullisella tai kovalla teholla: Soutaminen vahvistaa ylävartaloa ja tekee hyvää erityisesti istumatyöläisen jumiintuneille hartioille.

  • Vaeltaa maastossa: Jos maastossa on puun juuria tai kiviä, koordinaatiokyky ja tasapaino saavat yhtä tehokasta treeniä kuin pallojumpassa kuntosalilla. Käytä tuplasti se aika, mikä normaalisti treenaat, niin saat saman vaikutuksen. Yhdistä lomallasi erilaisia aktiviteetteja, esimerkiksi pyöräilyä ja melontaa. Siten saat korvattua parhaiten normaalit lihaskunto- ja kestävyystreenisi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee