Nainen istuu jalat ristissä
Vältä jalat ristissä istumista,

sillä se voi aiheuttaa selkäkipuja.

© iStock

18 huonoa tapaa, jotka on helppo muuttaa

Kyllähän ne haittaavat, nämä vaivihkaa opitut huonot tottumukset. Mutta kun huomaat, miten helposti ne voi korjata, miksi et saman tien hankkiutuisi niistä eroon!

torstai 5. joulukuuta 2019 teksti T. Bitsch

1. Aina korvien kimpussa 

Korva tuottaa juuri sen verran vaikkua kuin sen terveyden kannalta on tarpeen. Vahakerros suojaa korvakäytävän ihoa pölyltä ja kosteudelta. Korvia ei siis oikeastaan tarvitse puhdistaa lainkaan, ei ainakaan hiertää ja hangata korvakäytävää vanupuikolla, joka pahimmassa tapauksessa vain työntää vaikkua syvemmälle. Jos vaikkua kerääntyy häiritsevästi, käytävän suuta voi pyyhkäistä kostealla pyyhkeen kulmalla.

2. Liian lyhyt hammaspesu 

Hammaspesun tulee kestää kaksi minuuttia sekä aamulla että illalla, ja vaikka aika kuulostaa lyhyeltä, kaikki eivät suinkaan harjaa hampaitaan riittävän pitkään. 

Aseta ajastin kahteen minuuttiin ja pese hampaitasi koko aika. Käytä pyöriviä harjausliikkeitä, mutta älä paina kovaa etenkään ienrajojen kohdalta. Puhdista myös kitalaki ja kieli, jotta koko suu tulee puhtaaksi ja raikkaaksi. Ajastimellinen sähköhammasharja on hyvä apu turhan hätäiselle pesijälle.


Tietokoneen hiiri

3. Hiirikäsi käy liian ahkerasti 

Moni istuu päivittäin tuntikausia tietokoneen ääressä, joten on tärkeää, että työpiste on säädetty ja sovitettu omien mittojen mukaiseksi. Pöydän tulee olla riittävän suuri, että kyynärvarsi mahtuu sen päälle lepäämään siten, että hartiat ovat rentoina. Mitä lähempänä hiiri on vartalosi keskikohtaa, sitä vähemmän ranteesi rasittuu hiirtä käsitellessäsi. Vaihda välillä työasentoa ja venyttele käsivarsia.

Onko kätesi kipeytynyt tietokoneen ääressä istumisesta? Vaivana saattaa olla hiirikäsi

4. Leuat jauhavat jatkuvasti

Purukumi puhdistaa hampaita ja raikastaa suun, etenkin, jos se on makeutettu esimerkiksi hampaita hellivällä ksylitolilla. Jos jauhaminen kuitenkin on jatkuvaa, leukanivelet joutuvat kovalle koetukselle ja kuluvat. Kohtuus tässäkin!

5. Pyykki kuivuu makuuhuoneessa 

Parastahan olisi, jos pyykin voisi kuivata raikkaassa ulkoilmassa, mutta aina se ei ole mahdollista. Joskus se vain ei tule kyseeseen, vaan vaatteet on kuivattava sisätiloissa. 

Älä kuitenkaan ripusta pyykkiä kuivumaan makuuhuoneeseen, sillä silloin voit nukkuessasi joutua hengittämään liian kosteaa ilmaa, ja pahimmillaan kosteus kehittää myös homekasvustoja, jotka ovat vaaraksi terveydelle. Muutenkin huoneilman kosteus kannattaa mitata, ja kosteuden on hyvä olla alle 60 prosenttia.


Kokis

6. Juot limsaa pitkin päivää

Jos pidät limpparista, juo lasi tyhjäksi kerralla. Mitä pidempään hampaat altistuvat etenkin sokeria sisältävän virvoitusjuoman aiheuttamalle happohyökkäykselle, sitä pahemmin hammaskiille kuluu ja hampaiden pinnalla oleva plakkikerros paksunee. Älä siis naukkaile limsaa jatkuvasti pitkin päivää, vaan juo annos reippaasti ja huuhdo suu sen jälkeen lasillisella raikasta vettä. 

7. Laukku on aina samalla olkapäällä 

Jos käytät olkalaukkuja, muista vaihtaa laukku välillä toiselle olkapäälle, jotta keho ei rasitu yksipuolisesti laukkua kantaessasi. Jos laukkuun kertyy erityisen paljon kannettavaa, kannattaa mieluummin käyttää reppua, sillä se jakaa painon molemmille olkapäille ja helpottaa myös ryhdin pitämistä.

LUE MYÖS: 5 arjen tottumusta, jotka tekevät hyvää hartioille

8. Lisäsenttejä joka hetki

Korkeat korot rasittavat sekä jalkoja että selkää. Kulje matkat töihin tai juhliin matalissa kengissä ja ota korkkarit mukaan kassissa. Perillä voit vaihtaa korkokenkiin. Näin säästät itseäsi ja pääset myös kulkemaan nopeammin.

Aivastus

9. Aivastus osuu kämmeneen 

Kun nenä kutiaa, moni vie automaattisesti käden nenän ja suun eteen estääkseen aivastuksen pärkähdyksiä leviämästä ympäristöön. Kädet on siinä tapauksessa syytä pestä välittömästi aivastuksen jälkeen. Jos pesumahdollisuutta ei ole, aivastus kannattaa mieluummin suunnata hihaan tai vaikkapa kyynärtaipeeseen. Aivastuksen voi myös koettaa kaapata nenäliinaan, mutta tällöinkin pärskeitä joutuu aina jonkin verran myös käsiin. 

10. Yltä päältä saippuassa 

Saippuavaahto on toki suloista, mutta iho ei ole siitä mielissään, etenkään, jos sitä saippuoidaan jatkuvasti. Saippuan tehtävänä on poistaa likaa ja rasvoja, ja samalla se tuhoaa myös ihoa suojaavaa luonnollista rasvakerrosta. Käytä siis saippuaa vain silloin, kun se on todella tarpeen, ja käytä kehon herkillä alueilla ainoastaan pH-arvoltaan neutraalia tai lievästi hapanta saippuaa. 

LUE MYÖS: 10 vinkkiä intiimialueen hyvinvointiin

11. Yksipuolinen seisoma-asento 

Sitä ei aina itse huomaa: seisomme helposti aina siten, että nojaamme painon toiselle jalalle ja lonkalle. Kannattaa joko vaihdella nojailujalkaa tai pyrkiä seisomaan siten, että paino jakautuu molemmille jaloille. Tämä säästää lonkkia ja ehkäisee lonkkien kipeytymisä. Jos joudut seisomaan pitkiä aikoja kerrallaan, koeta virkistää verenkiertoa tekemällä pientä liikettä esimerkiksi keinuttelemalla ajoittain painoa varpailta kantapäille ja takaisin.


Dippejä

12. Kaikki hukkuu kastikkeisiin 

Täyteläinen kastike kruunaa monen ruuan, mutta kohtuus kannattaa tässäkin. Kun olet laittanut annokseen kastiketta, pane se takaisin jääkaappiin, ettet sorru kiusaukseen lisätä rasvaista kastiketta kesken aterian. Vähempikin riittää!

13. Yksipuolinen nukkuma-asento 

Jos nukut mielelläsi vatsallasi, koeta vaihdella asentoa riittävän usein. Vatsallaan nukuttaessa selkä ja niska eivät voi asettua parhaaseen mahdolliseen lepoasentoon, mikä voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa niska- ja selkäkipuja. Selällään nukkuminen on paras vaihtoehto, mutta myös kyljellään nukkuminen tarjoaa hyvän asennon, mikäli niskan luonnollista asentoa tuetaan tyynyn avulla. Vaihtele säännöllisesti kylkeä, jolla nukut.


Suolasirotin

14. Suolaa, suolaa, liikaa suolaa 

Maistoitko ruokaa, ennen kuin sirottelit lisää suolaa? Moni tarttuu pelkästään tavan vuoksi suolasirottimeen ja antaa annokselle lisäripauksen maistamatta, onko sille tarvetta. Hillitse suolakättä, niin ehkäiset samalla verenpaineen nousua ja turvotusta.

Näin vähennät päivittäistä suolan saantia

15. Vesi ei kelpaa janonsammuttajaksi

Tee, kahvi, viini, mehu, virvoitusjuoma, olut, tuoremehu – lempijuomat ovat monet. Jos kuitenkin haluat välttää ylettömän päivittäisen kofeiinin- tai energiansaannin, muista, että yksi on janonsammuttajista ylitse muiden, nimittäin raikas ja konstailematon vesi. Ota tavaksi nauttia lasillinen vettä ensimmäiseksi, kun tunnet janoa. Jos pelkkä vesi kyllästyttää, voit maustaa sitä sitruunan- tai kurkunviipaleilla ja mintunoksalla.

Näin piristät veden makua

16. Ristityt polvet kuormittavat jalkoja 

Jos istut usein polvi toisen päälle nostettuna, selkäsi jää helposti hiukan köyryyn. Jotta et istuisi liian pitkään samassa asennossa, testaa ajastimen kanssa, miltä tuntuisi vaihtaa asentoa muutaman minuutin välein ja pyri välttämään polvien ristimistä. Jos selkä kaipaa enemmän tukea tai hyvän istuma-asennon löytäminen on vaikeaa, vaihda tuoli jumppapalloon.

Käsien pesu

17. Huolimaton käsienpesu 

Käsien säännöllinen pesu pitää lääkärin loitompana kuin päivittäin syöty omena. Jos haluat varmistaa, että kädet puhdistuvat kunnolla, käytä saippuaa ja leivtä sitä myös kynsiin, kynsinauhoille ja sormien väliin. Hiero käsiä perusteellisesti samalla, kun huuhdot saippuan pois veden alla. Tähän voi huoletta uhrata noin 20 sekuntia. Kuivaa kädet hyvin.

Toimiiko käsidesi yhtä tehokkaasti pöpöjä vastaan kuin käsien pesu?

18. Vielä hetki viihdykettä 

Lempisarjan katsomista tai jännittävän kirjan lukemista ei ole aina helppo lopettaa, vaikka kello olisi jo paljon ja aamulla olisi aikainen herätys. Uni on kuitenkin tärkeämpää kuin juonen eteneminen. Huomenna on onneksi uusi päivä – viihde kyllä odottaa!


Artikkeli on ilmestynyt aiemmin KUNTO PLUS -lehden numerossa 12/2019.


Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee