Tutkijat selvittivät, mikä menetelmistä on paras piristysruiske.

Meditointi voittaa kahvin, kuntoilun ja jopa nokoset!

Meditointi päihittää niin kofeiinin, liikunnan kuin pikanokosetkin iltapäivän väsymyksen karkottajana.

torstai 1. tammikuuta 2009 teksti KUNTO PLUS

Koehenkilöt jaettiin tutkimuksessa ryhmiin, joiden jäsenet joko joivat kolme kuppia kahvia tunnissa, meditoivat 40 minuuttia, juoksivat 20 minuuttia tai nukkuivat neljännestunnin.

Tämän jälkeen koehenkilöitä testattiin erilaisilla fyysisillä ja henkisillä harjoituksilla, jotka paljastavat väsymyksen asteen.

Kaikkein pirteimpiä olivat juuri meditoineet. Kahvinjuojat tulivat toiseksi, ja jaetulle viimeiselle sijalle jäivät tasapistein juuri nukkuneet ja kuntoilleet. Heidän välilleen ei löytynyt mitattavaa väsymyseroa. Muissa tutkimuksissa on todettu, että meditointi myös valpastuttaa aivoja.

Rentouttava musiikki ja rauhoittavat äänimaisemat voivat auttaa rentoutumaan unille käytäessä. Lue, miksi ne tepsivät ja kokeile kahdeksaa äänimaisemaa, jotka voivat auttaa nukahtamaan helpommin.


Meditoinnin vaikutuksen perusta: Hermosto vaihtaa taajuutta

Meditoidessa ajatukset keskitetään määrätietoisesti yhteen asiaan. Tämä saa hermoston tavallaan vaihtamaan taajuutta, sillä painotus vaihtuu sympaattisesta parasympaattiseen hermostoon.

Keho rauhoittuu verenpaineen ja sykkeen laskiessa, ja samalla muun muassa alfa-aaltojen määrä aivoissa kasvaa. Tämä kaikki yhdessä tuntuu rentouttavalta.

Lähde: Society for Neuroscience

Onko sinunkin vaikea saada iltaisin unta päässä myllertäviltä huoliajatuksilta? Lue, miten voit rauhoittaa mielen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee