Liiku enemmän lomalla

Näin hyödyt, jos liikut enemmän.

torstai 30. kesäkuuta 2016 teksti KUNTO PLUS

Liikkumisen tavallista enemmän ei tarvitse merkitä yletöntä määrää liikuntaa, ellei jo muutoinkin harrasta poikkeuksellisen paljon liikuntaa.

Lue myös: Näin pysyt kunnossa ja rentoudut

Tavallisesti 3 kertaa viikossa kuntoileva ehtii lomalla kuntoilla viisi tai kuusi kertaa viikossa. Lisäksi voi viettää lomapäiviä pyöräillen, vaelluksilla ja melomalla jne. Kun liikkuu paljon, voi myös herkutella.

Näin tavallista runsaampi liikunta lomalla vaikuttaa:

  • 2 viikossa voi laihtua jopa pari kiloa, kun kuluttaa paljon energiaa. Lisäksi aktiivinen kuntoilu nostaa lihasten insuliiniherkkyyttä, mikä helpottaa painonhallintaa.

  • Lihasvoima voi kasvaa jopa 10 prosenttia.

  • Myös hapenottokyky voi parantua jopa 10 prosenttia. Siitä on hyötyä erityisesti kestävyyskunnolle.

  • Kehon verimäärä kasvaa, mikä parantaa kestävyyttä, sillä silloin veri kuljettaa enemmän happea lihaksille niiden työskennellessä.

  • Verenpaine laskee ja syke hidastuu. Myös veren rasva-arvot paranevat. Stressinsietokyky kasvaa ja unen laatu paranee.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee