Nainen nojaa toimistopöytään
© iStock

Kohti terveellisempää työpäivää

Tutkimusten mukaan lyhyillä, seisten vietetyillä tauoilla työpäivän aikana on suuria terveyshyötyjä.

keskiviikko 14. kesäkuuta 2017 teksti B. Muldbjerg ja J. Linder

Terveellinen työpäivä: seiso välillä 

Useimmat tietävät, että on terveellistä nousta tuolista työpäivän aikana. Joka kerta ei ole kuitenkaan tarpeen kävellä kauas. Lyhyetkin ylösnousut saavat elimistön kuluttamaan energiaa.

Kymmentä ylipainoista koehenkilöä seurattiin heidän työpäivinään. Ensimmäisenä päivänä koehenkilöiden piti istua miltei koko päivä, toisena päivänä istua ja seistä aina varttitunti kerrallaan, ja kolmantena päivänä heidän piti seistä yhtä paljon kuin toisena, mutta tällä kertaa lyhyissä, 90 sekunnin jaksoissa.

Toisena päivänä koehenkilöt kuluttivat 76 kilokaloria enemmän kuin ensimmäisenä. Kolmantena päivänä he kuitenkin kuluttivat vielä 71 kilokaloria enemmän kuin toisena, koska nousivat tuolistaan ylös niin usein. 

Testaa itse, kuinka paljon energiaa tarvitset normaalin päivän aikana.

Lähde: Glasgow'n yliopisto

Nouse usein ylös tuolista työpäivän mittaan

  • Nouse tuolista työpäivän aikana niin usein kuin jaksat. Kaikki lasketaan, myös kahvin haku, vessassa käynnit jne., koska vähäinenkin jalkeillaolo vaikuttaa.
  • Jos unohdat nousta, 

    aseta puhelimeesi värinähälytys esim. joka 10. minuutti.

  • Ota tavaksi pitää palaverit seisten ja käy työtoverin työpisteellä sen sijaan, että laittaisit hänelle meiliä.

Pitkätkään unet eivät ole tae siitä, että saat riittävästi syvää unta. Lue, paljonko syvää unta pitäisi saada yössä – ja mistä tiedät, saatko tarpeeksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee