Oman ajan keitaista on hyötyä myös lähipiirille

Oletko niin stressaantunut, ettet ehdi lähteä edes kylpylään? Silloin kuulut joukkoon, jolle tämän jutun lukemisesta on eniten hyötyä. Heitä huono omatunto romukoppaan!

keskiviikko 8. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Äidinsydäntäni kouraisi, kun olin ensimmäistä kertaa lähdössä lentomatkalle pienen tyttäreni kanssa ja kuuntelin lentoemännän latelemia turvallisuusohjeita. Hetkinen, mitä äsken sanottiin? Mikäli ilmanpaine matkustamossa laskee, minun pitää pukea happinaamari ensin itselleni ja vasta sitten auttaa lastani? Miten kukaan voi sanoa moista äidille, joka useimpien vanhempien tapaan on tottunut asettaman lapsen tarpeet omiensa edelle?

Ohje oli tietysti erittäin järkevä. Jos tosipaikan tullen pyörtyy hapenpuutteeseen yrittäessään pujottaa happinaamaria lapsen ylle, ei voi enää auttaa pienokaistaan. Vanhemmuus vaatii mitä suuremmassa määrin myös panostusta omaan terveyteen ja jaksamiseen lapsen edun nimissä.

Kun vähän tarkemmin ajattelee, happinaamarin pukemisohjetta voi soveltaa laajemminkin, kun joutuu pohtimaan asioiden tärkeysjärjestystä. Lentokoneen turvaohjeissa noudatettua periaatetta voi toteuttaa myös monissa muissa tilanteissa elämän varrella. Varsinkin naisilla olisi aihetta asettaa useammin omat tarpeensa etusijalle. Silloin jaksaa paremmin olla iloinen ja energinen sekä kohdata uusin voimin uudet haasteet ja tärkeät ihmiset. Lapset, puoliso, työnantaja ja ystäväpiiri - kaikki hyötyvät.

Vastuuntunto on useimmissa tilanteissa ehdottomasti myönteinen ominaisuus. Koko yhteiskunta romahtaisi ilman vastuuntuntoa ja yhteen hiileen puhaltamista.

Vastuun kantaminen voi kuitenkin muuttua hengenvaaralliseksi taakaksi, ellei siitä osaa päästää irti ja sysää omat tarpeensa aina sivuun muiden vuoksi. Jos vielä sattuu monien naisten tapaan olemaan synnynnäinen tuhattaituri, jolla on jatkuvasti monta rautaa tulessa, omaa aikaa ei välttämättä jää koskaan.

Tauoista on hyötyä

Yhä useammat terveydenhuollon asiantuntijat psykologeista lääkäreihin ovat vakavasti huolissaan nykyisestä elämäntyylistä. Monilla on koko ajan niin kiire, etteivät he ehdi pitää edes pieniä taukoja päivän aikana, ja potevat sen takia huonoa omaatuntoa.

Jos jatkuvasti keskeytetään ja joutuu ryntäilemään paikasta toiseen sen sijaan, että saisi työskennellä rauhassa oman tavoitteensa eteen, aivojen on vaikea levätä edes nukkuessa. Elimistö erittää tällöin enemmän stressihormoneja, jotka nostavat verensokerin tasoa. Pitkään jatkuessaan stressi lisää aikuistyypin diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien, muistihäiriöiden, masennuksen ja uupumuksen riskiä. Stressi kasvattaa myös vyötärönympärystä, koska stressihormonit saavat rasvan kerääntymään keskivartaloon.

Jos kaatuu perjantai-iltaisin puolikuolleena sänkyyn ja sairastuu usein heti loman alkajaisiksi, ovat oma keho ja psyyke liian lujilla.

Matkapuhelinten ja internetin välityksellä ollaan tavoitettavissa ympäri vuorokauden. On entistä vaikeampi viettää vapaa-aikaa ilman työasioita. Kaiken lisäksi uudet tutkimukset osoittavat, että työnantajan käytettävissä ollaan yhä enemmän myös lomien aikana. Ei mikään ihme, että yhä useammat kärsivät pitkäaikaisesta stressistä ja työuupumuksesta.

Jotta oravanpyörästä pääsisi ulos, on välttämätöntä tehdä joskus mukaviakin asioita. Viettää joka päivä muutama hetkí tekemättä mitään sen sijaan, että paahtaa koko ajan täysillä. Tai lähteä joskus kylpylään päiväksi tai pariksi. Pitää lomat täysin lomina. Syödä terveellisesti ja nukkua tarpeeksi. Panna kehonsa liikkeeseen tavalla, josta pitää. Liikunta ei saa olla velvollisuus tai rangaistus liiasta suklaan syönnistä, sillä silloin liikunta vain lisää stressiä.

Kalenteriin tilaa keitaille

Jotta omasta ajasta saa irti parhaan mahdollisen hyödyn, on tärkeää sallia itselleen hemmottelua ilman huonoa omaatuntoa. Omalle ajalle täytyy raivata tilaa kalenterissa ja pitää päätöksistä tiukasti kiinni. Ei pidä antaa periksi, vaikka pojan jalkapallojoukkueelta puuttuisi yksi autokuski tai vaikka mies olisi unohtanut kertoa, että on lähdössä kaveriporukalla illanviettoon kaupungille. On muiden vuoro hoitaa velvollisuudet, kun sinä lataat akkujasi.

Ei myöskään pidä hyvitellä muita etukäteen siksi, että omatunto kiusaa. Jos olet päättänyt lähteä ystäväsi kanssa kylpylään, älä raada kaksin verroin varmistaaksesi, että työtovereilla ja perheellä on kaikki kunnossa poissaollessasi. Älä riennä täyttämään jääkaappia terveysruuilla siinä pelossa, että mies ja lapset eivät syö kunnolla ollessasi rentoutumassa. Voi viedä kokonaisen päivän, ennen kuin toipuu pelkästä lähtöstressin aiheuttamasta ylimääräisestä rehkimisestä.

Päiviin, viikkoihin, kuukausiin ja vuosiin mahdutetut hengähdystauot ovat yhtä tärkeitä kuin jokavuotinen hammaslääkärillä käynti, liikunnan harrastaminen ja järkevä syöminen.

Muistuta siis itsellesi jatkuvasti: on elintärkeää, että pidän huolta itsestäni ja teen myös asioita, joista todella nautin. Jatka toistamista, kunnes saat itsesi täysin vakuuttuneeksi asiasta.

Karen Lyager-Horve

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee