- elät kauemmin. Vaikka olisit polttanut vuosikausia, tupakoinnin vaikutukset häviävät ajan mittaan.

Eroon tupakoinnin haitoista

Tupakoinnin lopettamisesta on hyötyä välittömästi.

perjantai 12. elokuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Näöin voit jättää tupakan haitat taaksesi


A. Jos olet tupakoinut vain vähän


Jos olet tupakoinut noin 1–5 savuketta päivässä, on syöpäriskisi jonkin verran koholla, mutta kuitenkin paljon pienempi kuin, jos olisit polttanut enemmän.

Huono uutinen on se, että vaikka syöpäriskin kohoaminen kulkee käsi kädessä tupakoinnin määrän kanssa, sydän- ja verisuonitautien kohdalla tilanne on hieman toinen. Jo alle viisi savuketta päivässä riittää kaksinkertaistamaan sairastumisen vaaran. Sydäntautien riski kuitenkin alenee nopeasti kun tupakointi lopetetaan.

Jo vuodessa tupakoinnin lopettamisesta esimerkiksi sydäninfraktiin sairastumisen riski puolittuu.

B. Jos olet tupakoinut paljon


Tupakoitsijan riski sairastua keuhkosyöpään on sitä suurempi mitä nuorempana tupakointi on aloitettu, mitä enemmän päivittäin poltetaan ja mitä useampia vuosia tupakointi jatkuu.

Tupakoinnin lopettamisen jälkeen riski sairastua keuhkosyöpään pienenee vähitellen ja kymmenessä vuodessa lopettamisesta sairastumisriski on pienentynyt noin 20 prosenttiin.

Jos olet polttanut paljon, on todella tärkeää, että kompensoit tupakan aiheuttamia vahinkoja elintavoillasi. Syö terveellisesti ja rajoita rasvan kulutusta, vähennä alkoholin käyttöä ja yritä välttää myös stressiä.

Kuntoile säännöllisesti, sillä liikunta ehkäisee sekä syöpää että sydän- ja verisuonitauteja ja vahvistaa lisäksi keuhkoja. Valitse liikuntamuodoksesi sellainen laji, joka treenaa etenkin hengityselimistöäsi. Kokeile vaikka juoksua.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee