Pane suu suppuun yöksi, jos haluat huolehtia hampaistasi.

© iStock

Yhtä haitallista hampaille kuin limsa

Uuden tutkimuksen mukaan tämä öinen tapa on yhtä haitallista hampaille kuin limun juominen ennen nukkumaanmenoa.

maanantai 15. helmikuuta 2016 teksti T. Sandorf

Hyvä yöuni on erittäin tärkeää terveydelle. Jos kuitenkin nukut yösi suu ammollaan, saatat aiheuttaa hampaillesi yhtä pahaa vahinkoa kuin jos joisit lasin limsaa juuri ennen nukkumaanmenoa, osoittaa uusiseelantilaisessa Otagon yliopistossa tehty tutkimus.

Kun suu nimittäin pysyy auki nukkuessa, se kuivuu. Tällöin suuta luontaisesti huuhtovaa ja suun bakteerien tuottamia happoja neutraloivaa sylkeä on vähemmän, mikä altistaa esimerkiksi hampaiden reikiintymiselle.

Kun happamuus suussa lisääntyy yön mittaan, se voi aiheuttaa hampaiden pinnan kemiallista liukenemista. Happohyökkäys koettelee erityisesti takahampaita, sillä suun takaosa kuivuu yleensä enemmän.

Suun normaali pH-arvo on 7,7, mutta tutkimuksessa todettiin suu auki nukkuvilla koehenkilöillä pH:n laskevan keskimäärin 6,6:een ja joillakin jopa 3,6:een. Hammaskiilteen kannalta haitallisen happamuuden raja on 5,5. Tutkimukseen osallistui 10 tervettä koehenkilöä, joiden nenään laitettiin joka toinen yö nipistin, jotta nämä hengittäisivät suun kautta. Koehenkilöiden suun pH-arvoa ja lämpötilaa mitattiin suussa pidettävällä mittalaitteella. Tulokset viittaisivat siis siihen, että nukkuessa suun kautta hengittäminen liittyy suun pH-arvon laskemiseen ja näin voi olla yksi eroosiota eli hammaskiilteen liukenemista ja kariesta eli reikiintymistä aiheuttava tekijä – ja myös selittää sen, miksi hammaslääkärit ovat kertoneet vastaanotolle saapuvien valittavan usein suun kuivuudesta.

Suu auki nukkuminen on tutkimuksen mukaan yleisempää miehillä. Jotta hengittäminen sujuisi yöaikaan paremmin nenän kautta, on syytä selvittää, mistä suu auki nukkuminen johtuu.

Nenän kautta hengittämistä voi edistää esimerkiksi seuraavin konstein:

  • Jos nenä on tukkoinen, oireita voi kokeilla lievittää nenähuuhtelulla.

  • Makuuhuone kannattaa tuulettaa ennen nukkumaanmenoa. Sisäilmasta ja siisteydestä kannattaa muutenkin huolehtia, sillä pöly voi ärsyttää nenää. 
  • Jos suun kautta hengittämisen syynä on kuorsaaminen, kannattaa kiinnittää huomiota kuorsaamista aiheuttaviin tekijöihin, kuten ylipainoon ja nenän kuivuuteen. Kuorsaamiseen voi kokeilla myös esimerkiksi nenäteippiä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?

KUNTO PLUS suosittelee