Nainen makaa sängyllä vatsa kipeänä
© iStock

Vitamiineilla vatsakivuista eroon

Saatko ruokavaliostasi tarpeeksi tärkeää D-vitamiinia? Jos et vielä syö vitamiinilisää, sitä kannattaisi ilman muuta harkita.

maanantai 6. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Vatsakivut ovat niin yleisiä, että niihin on olemassa lukemattomia parannuskeinoja. Mutta suurin osa vatsan oireita helpottavista tekijöistä liittyy ruokaan, vaikka itse asiassa yksi ainoa vitamiini voi ratkaista vatsan ongelmat, jos kärsit esimerkiksi turvotuksesta, löysästä vatsasta tai muista yleisistä vatsavaivoista.

Helpotusta vatsan turvotteluun

Saattaa olla, että saat riittävästi D-vitamiinia rasvaisesta kalasta ja auringonvalosta, mutta D-vitamiinilisän nauttiminen normaalin ruokavalion tukena ei useimpien kohdalla pimeässä Pohjolassa ole huono ajatus, koska todennäköisintä on, että et saa elimistön tarvitsemaa määrää ravinnosta tai auringosta. Muista kuitenkin, että D-vitamiinia ei tulisi myöskään syödä liikaa.

Erään tutkimuksen mukaan moni kärsii tietämättään ärtyneen suolen oireyhtymästä. Sille on tultava loppu!

Tällä hetkellä ei ole todisteita siitä, että D-vitamiinin puute aiheuttaisi ärtyneen suolen oireyhtymää, mutta tietyt tutkimuslöydökset viittaavat siihen, että se saattaisi olla mahdollista. Jos epäilet kärsiväsi kyseisestä oireyhtymästä, ota yhteyttä lääkäriisi, jotta asia voidaan varmistaa ja voit saada hoitoa.

Vatsavaivojen lievittämisen ohella D-vitamiini heikentää tulehduksia, kohottaa mielialaa ja vähentää todennäköisyyttä altistua masennukselle. Kukapa näitä vaikutuksia vastustaisi!

Ota yhteyttä lääkäriin myös, jos haluat varmistaa, saatko tarpeeksi D-vitamiinia tai kuinka suuresta puutoksesta kärsit.

VINKKI!

1. Ota päivittäin D-vitamiinia ravintolisänä

2. Huolehdi, että saat D-vitamiinia myös auringosta

Enemmän D-vitamiinia!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee