© Colourbox

Työkaverin stressi voi tarttua!

Näillä 4 vinkillä vältät työkaverin stressin tarttumisen itseesi!

perjantai 29. huhtikuuta 2016 teksti H. Gottlieb

Aivan samoin, kuin on olemassa passiivista tupakointia, on olemassa myös passiivista stressiä, joka siirtyy meihin jostakusta toisesta ja vahingoittaa terveyttämme.

Aiheesta kirjoittaa Harvard Business Review ja viittaa mm. Psychoneuroendocrinology-lehdessä julkaistuun tutkimukseen, jonka mukaan 26 prosentilla koehenkilöistä veren kortisolipitoisuus nousi pelkästään sillä, että he tarkkailivat stressaantunutta ihmistä.

Nykypäivän työelämässä olemme tälle "tartunnalle" erityisen alttiita esimerkiksi avokonttoreiden vuoksi. Harvard Business Review -lehdessä annetaan neljä vinkkiä, joilla voi suojautua työkaverin stressiä vastaan:

1. Ajattele positiivisesti, kun stressi iskee. Jos itse ajattelet myönteisesti, voit tukea stressaantuneita työkavereita ympärilläsi. Muista, että pienellä stressillä on monia myönteisiä vaikutuksia.

2. Hymyile stressaantuneelle kollegalle. Reagoi kollegan stressaantuneeseen kehonkieleen hymyllä tai kannustavalla nyökkäyksellä. Mieti, miten aloitat keskustelun. Puhelimessa voit sanoa esimerkiksi: ”Onpa hyvä, että soitit".

3. Kehitä luontaista vastustuskykyä. Jos oma itseluottamuksesi on kohdallaan ja vakaa, sitä pienempi on riski sille, että stressi tarttuisi sinuun. Liikunta auttaa tässä, sillä se tuottaa endorfiineja, jotka auttavat säilyttämään positiivisen mielialan.

4. "Rokota" itsesi jo kotona. Tee jotain mukavaa itsellesi tai muille ennen töihinlähtöä. Kirjoita vaikka kiva sähköpostiviesti jollekin tutulle tai tee puolen tunnin kardiotreeni.

Kiire ei vielä yksin tarkoita, että stressi uhkaisi. Mutta mistä tietää, onko jo stressaantunut? Testimme kertoo vastauksen.

Lähde: Harvard Business Review

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee