Mies ja nainen spinningissä
© Colourbox

Treenaamalla verensokeri terveellisemmälle tasolle

Uuden tutkimuksen mukaan sprinttiharjoittelu voi alentaa riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

maanantai 5. syyskuuta 2016 teksti Ulrik Dalgas
Sprinttiharjoittelu on suosittua, koska se on tehokasta ja vie vain vähän aikaa, mutta nyt sen tiedetään myös laskevan kakkostyypin diabeteksen riskiä parantamalla insuliiniherkkyyttä treenin jälkeiseksi vuorokaudeksi. Yhdysvaltalaistutkimuksessa koehenkilöt tekivät kuntopyörällä kahta toisistaan kestoltaan ja tauoiltaan merkittävästi poikkeavaa intervalliharjoitusta. Treenin yhteydessä tehtiin sokerirasituskoe, joka osoitti, että molemmat harjoittelutavat paransivat insuliiniherkkyyttä koko seuraavan vuorokauden ajaksi.

Tutkimuksessa käytetty sprinttiharjoitus

Toinen tutkimuksessa käytetyistä sprinttiharjoituksista oli seuraavanlainen tabata-treeni:
  • 20 sekunnin sprintti
  • 10 sekunnin tauko
  • Toistetaan 10 kertaa

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee