naispuolinen niistää nenäänsä lähikuvassa
© Colourbox

Tämä treenivirhe voi heikentää vastustuskykyä

Rankan treenin ystävien kannattaa pitää varansa flunssakauden koittaessa ja panostaa riittävästi palautumiseen.

tiistai 13. syyskuuta 2016 teksti J. Træning

Flunssakausi on jälleen täällä, ja taudintorjuntavinkit arvossaan. Hyvän käsihygienian ja terveellisten elämäntapojen lisäksi etenkin usein ja rankasti treenaavien kannattaa panostaa myös palautumiseen tautien torjumiseksi.

Esimerkiksi intensiivinen crossfit-treeni kahtena peräkkäisenä päivänä voi heikentää immuunipuolustustusta ja tehdä näin entistä alttiimmaksi infektioille uuden tutkimuksen mukaan.

Rankka treeniputki vastustuskyvyn vaarana

Tutkimuksessa kokeneet crossfitin harrastajat tekivät kaksi eri treeniä eli WOD:ia (workout of the day) 24 tunnin välein.

Toisen treenipäivän jälkeen tutkijat havaitsivat osallistujien immuunijärjestelmän heikentyneen. Sen sijaan lihasten voimantuotossa ei havaittu negatiivisia muutoksia, joten treenaajat eivät välttämättä edes huomanneet suorituskyvyssään eroa.

Tukkoinen nenä ja kipu poskipäiden alueella voivat johtua poskiontelontulehduksesta. Katso, millä muilla tavoin poskiontelontulehdus voi oireilla sekä miten sitä voi hoitaa.

Kohtuullinen liikunta vastustuskyvyn tukena

Rankka treeni voi siis vaikuttaa tilapäisesti immuunipuolustukseen, mutta se ei suinkaan tarkoita, että liikuntaa pitäisi tautien pelossa vältellä. Säännöllinen, kohtuullinen liikunta auttaa sen sijaan tukemaan vastustuskykyä, kunhan palautumiselle ja levolle varataan myös riittävästi aikaa.

Tutkimus on nimittäin osoittanut, että säännöllinen liikkuminen voi vähentää flunssapäivät puoleen verrattuna liikkumattomuuteen.

Tässä toinen konsti immuunipuolustuksen vahvistukseen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee