1 viikkotreeni - 42 % pienempi sydäntautiriski

Sydän rakastaa juoksua

Harvard School of Public Healthin tutkimuksen mukaan jo yksi juoksulenkki viikossa riittää laskemaan sydäntautiriskiä 42 %.

perjantai 12. syyskuuta 2014 teksti KUNTOPLUS

Näin juoksu vaikuttaa

Sydämen pumppausteho paranee, joten se pumppaa enemmän verta joka lyönnillä. Tehonlisäys saa punasolujen määrän lisääntymään, ja sydämen lyöntitiheys laskee levossakin, ja verenpaine laskee.

Lihasten kyky käyttää insuliinia (= insuliiniherkkyys) paranee, joten ne saavat otettua verestä tehokkaammin sokeria ja rasvaa vähemmällä insuliinilla. Tämä laskee tulehdusriskiä ja suojaa veritulpalta.

Miten kannattaa treenata?

Kaikki juokseminen vahvistaa sydäntä ja verenkiertoa. Vaihtelu virkistää, eikä mikään juoksutapa ole muita parempi.

Intervallitreenit sekä vauhtijuoksu kohentavat kuntoa nopeasti, sillä syke nousee korkealle. Hölkkä piristää aineenvaihduntaa ja pitää kolesterolin, verenpaineen, insuliiniherkkyyden, verensokerin ja tulehdukset kurissa, mikä antaa suojaa veritulpalta ja aikuistyypin diabetekselta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee