Ehkäise luukatoa lihalla, juustolla ja pinjansiemenillä

Sinkki on välttämätön luuston muodostumiselle ja se edistää elimistön kykyä hyödyntää luustolle tärkeää D-vitamiinia.

perjantai 5. marraskuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Sinkki on luukudoksen lujuudelle keskeinen kivennäisaine. Sinkkiä tarvitaan myös luukudoksen rakenteissa. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan sinkki suojaa luuta kalsiumkadolta silloin kun kalsiumia ja D-vitamiinia on niukasti tarjolla. Tutkimus vahvistaa aikaisemmissa väestötutkimuksissa todetun yhteyden sinkin saannin ja luuston lujuuden välillä.

Sinkin lähteitä

Sinkkiä saa etenkin naudanlihasta ja juustosta. Myös täysjyväviljassa, palkokasveissa ja pähkinöissä on jonkin verran sinkkiä.

Paljonko sinkkiä tarvitaan

Sinkin saantisuositus miehille on 9 mg/vrk ja naisille 7 mg/vrk. Sinkin tarve kasvaa raskauden ja imetyksen aikana. Vegaaniruokaa syövillä sinkin saantisuositus on 25–30 % korkeampi, sillä eläinproteiini tehostaa ravinnon sisältämän sinkin hyväksikäyttöä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee