Ehkäise luukatoa lihalla ja kalalla

perjantai 5. marraskuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Proteiinin on epäilty edistävän luukatoa, mutta näyttö on käytännössä jäänyt heikoksi. Joidenkin tutkimusten mukaan näyttää päinvastoin siltä, että ylimääräinen proteiini voi lujittaa luustoa. Noin 10 vuotta sitten suuressa englantilaisessa Framinghamin osteoporoositutkimuksessa havaittiin, että vaikka suuri proteiininsaanti nopeuttaakin kalsiumin poistumista elimistöstä, pitää se kuitenkin samalla luukudosta lujana. Ristiriitaiselta kuulostava havainto selittyy proteiinin lihaksia kasvattavalla vaikutuksella. Lihasmassan lisääntyminen tasapainottaa kalsiumin poistumista.

Proteiinit ovat elintärkeitä rakennusaineita elimistössä. Lue, mistä proteiinia saa parhaiten

Mistä saadaan

Lihasta ja kalasta. Myös palkokasvit, muna ja maitotuotteet ovat hyviä proteiininlähteitä.

Paljonko tarvitaan

Pyri nauttimaan päivässä 1–1,5 proteiinigrammaa/ painokilo.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee