Nainen juo vettä kuntosalilla

Näin paljon treenatessa tulisi juoda

Vedenjuonnin merkitys treenin yhteydessä on tuttu juttu, mutta tiedätkö, kuinka PALJON vettä pitäisi oikeasti juoda?

torstai 21. heinäkuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Kaikki tietävät, että riittävä vedenjuonti edistää hyvinvointia ja on suoranainen elinehto. Vettä kannattaa hörppiä reilusti myös monista muista syistä. Joskus on kuitenkin hankala arvioida, missä määrin vettä pitäisi kitata treenatessa.

Oikeastaan treenijuomalla ei sinänsä ole niinkään merkitystä. Pääasia on vain taata riittävä nesteensaanti, jotta elimistö ei ala kärsiä nestevajauksesta, kun syke nousee ja hikoilu lisääntyy.

Tehokkaan hikitreenin seuraukset havaitaan tietenkin konkreettisena janontunteena, mutta sen lisäksi nestehukka voi heikentää itse urheilusuoritusta. Sports Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus osoittaa, että nestevajaus voi laskea suorituskykyä jopa 10 prosenttia. 

Tarvittava nestemäärä

Nautitulla nestemäärällä on siis yllättävän suuri vaikutus treenisuoritukseen. Niinä päivinä, jolloin pidetään taukoa treenauksesta, elimistö tarvitsee noin 6–8 isoa lasillista vettä. Treenipäivinä hyvänä nyrkkisääntönä sen sijaan voidaan pitää sitä, että ennen treeniä kannattaa juoda noin 2,5 desilitraa ja treenin jälkeen noin 5 desilitraa vettä.

Treenin aikana tarvittavaa nestemäärää on vaikeampi määrittää. Lähtökohtaisesti elimistö ei vaadi noin puolen tunnin mittaisen treenin aikana lisänesteytystä.

Lue myös, miksi kannattaa juoda lasillinen vettä ennen nukkumaanmenoa!


Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin aikaan treenaat mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee