Nainen pitelee vatsaansa tuskaisen näköisenä.

Mahahaava on tuskallinen vaiva – mistä se oikein johtuu?

© iStock

Perustietoa mahahaavasta ja sen oireista

Mahahaava polttelee ja kirveltää. KUNTO PLUS kertoo, mistä se johtuu ja miten sitä voi pyrkiä välttämään.

tiistai 29. elokuuta 2017 teksti Irene Brøndum

Mahahaava tarkoittaa haavaumia mahalaukun tai pohjukaissuolen limakalvossa. Mahahaava syntyy, kun limakalvon suojaava kerros tuhoutuu ja voimakas mahahappo pääsee syövyttämään mahanseinämää. 

Mahahaavan oireita

  • Vatsan yläosassa voi tuntua jäytävää tai polttavaa tunnetta. 

  • Tunne voi muistuttaa sitä, kun on oikein nälkä. 
  • Mahdollisia oireita ovat myös huonovointisuus, happamat röyhtäykset, närästys ja tavallista heikompi ruokahalu. 

  • Kipua tuntuu usein silloin, kun mahalaukku on tyhjä, siis esimerkiksi yöllä.

Jos epäilet mahahaavaa

Jos epäilet, että sinulla on mahahaava, lääkäri voi selvittää asian gastroskopialla. Gastroskopiassa mahalaukkuun viedään tähystin, jonka avulla nähdään limakalvojen tila ja voidaan ottaa kudosnäyte.

Jos alat oksennella tai jos ulosteesi muuttuu tervamaiseksi ja mustaksi, voi olla kyse vuotavasta mahahaavasta, jolloin haavauma on vahingoittanut verisuonta. Silloin on syytä hakeutua pian lääkäriin. Jos kivut voimistuvat yhtäkkiä ja alkavat säteillä ehkä selkäpuolelle asti, mahanseinämä voi olla puhjennut ja mahahapot pääsevät tihkumaan vatsaonteloon. Tila voi olla hengenvaarallinen ja vaatii välitöntä lääkärinhoitoa.

Mahahaavan syitä

Aiemmin uskottiin, että mahahaavan aiheutti liiallinen kahvinjuonti tai stressi. Nykyisin tiedetään, että useimmiten syynä on helikobakteerin aiheuttama tulehdus. Noin viidennes ihmisistä on helikobakteerin kantajia, mutta vain noin viidennes heistä saa mahahaavan.

Yhä enenevissä määrin mahahaava johtuukin tulehduskipulääkkeistä, sillä ne heikentävät limakalvon kykyä torjua syövyttävää mahahappoa.

Mahahaavan hoito

Mahahaavaa hoidetaan mahahapon eritystä salpaavalla lääkityksellä sekä erilaisilla antibiooteilla. Useimmiten se paranee täysin lääkehoidolla.

Akuuttia kipua voi yrittää lievittää syömällä jotain mahahappoa neutraloivaa, kuten banaania, kaurapuuroa tai jugurttia. Vältä alkoholia.

Mahahaavan ehkäisy

Tupakointi kaksinkertaistaa mahahaavan riskin, jos on saanut helikobakteeritartunnan. Lopeta siis tupakointi, niin pienennät samalla myös mahahaavariskiäsi – mitä enemmän tupakoit, sitä suurempi sen riski on.

Älä käytä tulehduskipulääkkeitä turhaan. Tulehduskipulääkkeiden käyttö heikentää limakalvoa, mutta kipujen turruttaminen voi myös vaikeuttaa todellisten oireiden tunnistamista ajoissa. Jos tarvitset kipulääkkeitä, valitse mieluummin parasetamolia kuin ibuprofeenia tai asetyylisalisylihappoa sisältävä valmiste, sillä parasetamoli on hellempi mahan limakalvolle.

Stressikin voi aiheuttaa mahakipuja

Vaikka mahahaava ei johdu stressistä, niin stressi voi silti aiheuttaa mahakipuja. Jokainen meistä reagoi stressiin omalla tavallaan, mutta mahavaivat, kuten kouristukset, mahakivut, turvotuksen tunne, ripuli tai kova vatsa, ovat tavallisia oireita. Stressin aiheuttamiin mahavaivoihin liittyy kuitenkin yleensä muitakin oireita, kuten univaikeuksia, ärtyneisyyttä ja huonomuistisuutta.

Helpotusta vatsan turvotteluun

Näin pidät huolta vatsastasi

Vatsan hyvinvoinnin kannalta on tärkeää syödä oikein. Liian suuret annokset voivat aiheuttaa mahavaivoja. On melko helppoa totutella syömään vähemmän kerrallaan: leikkaa liha ja leipä ohuiksi paloiksi, asettele ruoka lautaselle annokseksi, syö pienemmältä lautaselta ja pureskele ruoka kunnolla, jolloin ateria kestää pidempään.

Runsaasti rasvaa ja proteiinia sisältävän aterian jälkeen ruuansulatus vaati paljon sappea ja mahahappoa, mikä voi aiheuttaa närästystä ja happamia röyhtäyksiä. Rasvainen ruoka myös hidastaa mahalaukun tyhjentymistä, jolloin mahalaukku laajenee, mikä voi olla kivuliasta. Joten vaikka olet varmasti kuullut, että pitää syödä paljon proteiinia, niin vatsasi haluaa mieluummin täysjyvää, pähkinöitä, palkokasveja, hedelmiä ja runsaasti vihanneksia. Esimerkiksi kaali, kaurahiutaleet ja marjat sisältävät runsaasti kuitua, joka ehkäisee ummetusta. Muista myös juoda riittävästi vettä.

Voit edistää mahalaukun ja suolen tyhjentymistä myös liikunnalla – käy esimerkiksi rauhallisella kävelyllä illallisen jälkeen.

KUNTO PLUS suosittelee:

Edistä terveyttäsi aktiivisuusrannekkeen avulla

Haluaisitko olla terveempi ja vireämpi vuonna 2019? Aktiivisuusranneke voi auttaa pääsemään tavoitteeseen. Kerromme, miksi askel- ja unimittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla paras koskaan tekemäsi sijoitus omaan terveyteesi.

Active Fit-aktiivisuusranneke voi todella edistää terveyttäsi – se mm. motivoi liikkumaan enemmän ja kertoo, paljonko ja kuinka hyvin nukut öisin.

Tutkimusten mukaan aktiivisuusranneke voi kasvattaa motivaatiota huimasti. Askelmittarin sisältävä aktiivisuusranneke voi olla juuri sinulle sopiva ratkaisu! Tutkimusten mukaan askelmittari voi lisätä huimasti motivaatiota liikkua. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan askelmittari saa käyttäjänsä liikkumaan jopa 27 prosenttia enemmän – mikä vastaa 1,5 kilometriä kävelyä lisää joka päivä! Se taas auttaa alentamaan sekä verenpainetta että painoa. Haluaisitko olla terveempi ja liikkua enemmän? Askelmittari voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi!

Nyt saat askel- ja unimittarin sisältävän aktiivisuusrannekkeen tarjoushintaan!

Kun tilaat nyt KUNTO PLUS -lehden, saat samalla aktiivisuusrannekkeen, joka sisältää askel-, uni- ja sykemittarin. Aktiivisuusranneke Active Fit Tracker sisältää runsaasti hyödyllisiä toimintoja, joiden avulla olet terveempi ja aktiivisempi vuonna 2019:
  • Askelmittari – laskee jokaisen päivän aikana ottamasi askeleen.
  • Unimittari – tallentaa tietoa siitä, paljonko olet nukkunut ja mikä on kevyen ja syvän unen osuus.
  • Sykemittari – mittaa sykkeen ja tallentaa tiedot sykkeestä ympäri vuorokauden.
  • Kalorilaskuri – laskee jatkuvasti, paljonko energiaa olet liikkumalla kuluttanut.
  • Ilmoitukset – ranneke ilmoittaa värinähälytyksellä puhelimeen saapuvista puheluista ja viesteistä.
  • Liikkumattomuushälytys – rannekkeen voi asettaa hälyttämään, kun olet istunut liian pitkään paikoillasi.
  • Rannekello – tavallinen rannekello, joka toimii myös herätyskellona – tyylikkään näköinen ranneke on myös mukava käyttää.
  • Helppokäyttöinen sovellus – sovelluksesta saat nopealla vilkaisulla tietoa siitä, miten aktiivinen olet ollut, joten voit seurata tavoitteiden toteutumista ja sitä, minä päivinä tai viikkoina liikut eniten.
Active Fit Trackeren on arvoltaan 90 euroa. Kun tilaat KUNTO PLUS -lehden, saat neljän numeron lisäksi aktiivisuusrannekkeen yhdistettyyn tarjoushintaan vain 24,90 euroa. Säästät yhteensä 104,10 euroa!

KATSO TARJOUS: Active Fit Tracker + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan 24,90 euroa.

VIDEO: Katso, mitä kaikkea Active Fit Tracker -aktiivisuusrannekkeella voi tehdä:

Active Fit Tracker seuraa aktiivisuustasoasi ja nukkumistasi. Laite lähettää tiedot langattomasti Bluetooth-yhteyden kautta mobiilisovellukseen, josta näet nopeasti terveytesi kannalta tärkeät tiedot.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee