Vatsan kouristelu

Kärsitkö usein vatsan kouristelusta, ummetuksesta ja väsymyksestä? Ne voivat olla ärtyvän suolen oireyhtymän oireita. Kerromme oireista ja samalla ratkaisuista vatsan ongelmiin.

Nainen makaa sängyllä vatsakramppien kourissa

Vatsaa kouristelee ja olo on väsynyt

Ärtyvän suolen oireyhtymä on niin sanottu toiminnallinen vatsavaiva. Siitä kärsii 5–16 prosenttia suomalaisista.

LUE MYÖS: Suolistosyöpäriskiä voi pienentää terveillä elintavoilla

Ärtyvän suolen oireet

  • Alavatsassa tuntuvat kouristukset, joita esiintyy vaihtelevasti pitkin päivää. Vaiva helpottaa useimmiten yöksi.
  • Joko ummetus tai ripuli. Runsaat ilmavaivat. Ulosteen koostumus voi vaihdella huomattavasti.
  • Vatsaoireita saattaa joskus seurata myös väsymys ja flunssan tyyppinen oireilu. Ärtyvän suolen oireyhtymälle on tyypillistä, että vaiva ei välttämättä näy välittömästi esimerkiksi suolitähystyksen tai verikokeiden tuloksissa.

Mistä turvotuksen tuntee?

Ärtyvän suolen oireyhtymän syyt

Ärtyvän suolen oireyhtymän syytä ei tarkkaan tiedetä. Noin 20 % tapauksista voi selittyä ärhäkän vatsataudin (turistiripulin) jälkitautina. Monet potilaat ovat saattaneet siis saada taudin kaukomatkojen tuliaisena. Perimällä, lääkehoidoilla (etenkin antibiooteilla), liian steriilillä ympäristöllä ja kapealla ruokavaliolla saattaa myös olla vaikutusta. Kyseessä on niin sanottu toiminnallinen vatsavaiva, eli suoliston toiminta on tuntemattomasta syystä häiriintynyt, eikä sille ainakaan vielä ole löydetty selkeää elimellistä syytä.

LUE MYÖS: Ummetusta? Näin voit päästä eroon ummetuksesta

Ärtyvän suolen hoito

Hyvä lähtökohta on suosia runsaskuituista ja vähäräsvaista ruokavaliota, joka sisältää paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä broileria ja kalaa mutta vain vähän punaista lihaa. Fodmap-ruokavalio on joissakin tapauksissa osoittautunut hyödylliseksi. Siinä vältetään kaalin, sipulin, viljatuotteiden ja tiettyjen hedelmien kaltaisia hiilihydraattipitoisia ruoka-aineita, jotka lisäävät kaasunmuodostusta suolistossa. Kuuri kestää 4–8 viikkoa, minkä jälkeen kiellettyjä ruoka-aineita kokeillaan yksi kerrallaan, kunnes voidaan päätellä, mitä niistä voi käyttää ja kuinka paljon vatsa niitä sietää. Kouristuksia ja kipuja voi lisäksi koettaa hoitaa esimerkiksi lämpötyynyn avulla.

Helpotusta vatsan turvotteluun

Tämän hetken suosituimmat
Voimaharjoittelu

Selän tehotreenillä eroon selkäkivuista

Painonhallintamotivaatio

Laihduttajan alkoholivalinnat

Hyvinvointi

Sidekudos – 8 sidekudosta huoltavaa harjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

24 kyykkyharjoitetta

Lihaskuntoliikkeet

1. päivä

Energiankulutus

LASKURI: Kaloritarve

Ennaltaehkäisy

NÄIN helpotat vatsan turvotusta

Letut ja lettutaikina

VIDEO: Terveelliset ja herkulliset banaaniletut 5 minuutissa

295 kcal
5 minuuttia
Terveelliset välipalat

Iskeekö ruuanhimo illalla?

Mehut

Inkiväärishotti tekee hyvää

1:15 tuntia
Lisää aiheesta: Ennaltaehkäisy
Ennaltaehkäisy

Mistä vatsakipu johtuu?

Ennaltaehkäisy

Perinnölliset sairaudet: 5 harkittavaa ennen testiä

Ennaltaehkäisy

Näin hoidat hampaitasi hyvin koko elämäsi

Ennaltaehkäisy

51-vuotiaalla Birgitalla on MS-tauti: Kaikella tekemisellä on hintansa

Ennaltaehkäisy

MS-tauti – 7 tyypillistä ensioiretta

Ennaltaehkäisy

Paras tapa jolla saa kynsisienen pois

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Ennaltaehkäisy

Vaivaisenluut – lievitystä kipuun

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky vahvaksi – 5 hyvää neuvoa

Ennaltaehkäisy

Vastustuskyky – mikä se on ja miten se toimii?

Ennaltaehkäisy

Miksi päänahka kutiaa?

Newsletter background
KUNTO PLUSsan suositukset
Superfood

Katso parhaat punakaalireseptit täältä

Ennaltaehkäisy

Miksi saunominen on terveellistä

Psykologia

Tee testi: Oletko optimisti vai pessimisti?

Kuntoplus

KUNTO PLUSsan treenivideot ja ruokalistat – nyt on helppo elää terveellisesti!

Ennaltaehkäisy

Onko yöhikoilu huolestuttava juttu?

5 km juoksuohjelmat

Kuunneltava juoksuohjelma: 12 viikon kuluttua juokset 5 km – vaikka aloitat nollasta

Litteä vatsa

Vatsatreeni vasta-alkajille: Tehokas treeniohjelma tuottaa tuloksia!

Treeni

Lisää virtaa aamuun lempeällä ohjelmalla

Psykologia

Masennustesti: Onko kyseessä masennus vai ohimenevä alakulo?

Voimaharjoittelu

Vasta-alkaja? Näin pääset helposti lihaskuntotreenin alkuun