Magnesium ja D-vitamiini tukevat luuston hyvinvointia

Ehkäise luukatoa täysjyväviljalla, pähkinöillä ja palkokasveilla

Magnesiuminsaannin turvaaminen on tärkeää luuston hyvinvoinnille.

torstai 4. marraskuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Jos et saa riittävästi magnesiumia ravinnosta, elimistö ei kykene hyödyntämään myöskään ravinnon sisältämää kalsiumia kunnolla. Lääketiteteellisessä International Clinical Nutrition Review -julkaisussa esitellyssä tutkimuksessa havaittiin, että magnesiuminpuute haittasi myös kalsiumin hyödyntämistä merkittävästi. 

Jopa yhdessä D-vitamiinin kanssa nautittu tai ruiskeena annettu kalsium jäi tehottomaksi. Vasta kun osallistujat saivat magnesiumlisää, elimistö pystyi hyödyntämään kalsiumia luukudoksessa.

Magnesiumin lähteitä

Täysjyvä, pähkinät, palkokasvit, maitotuotteet ja kasvikset.

Paljonko magnesiumia tarvitaan

Päivittäinen saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa (0,35 grammaa) ja naisilla 280 milligrammaa (0,28 grammaa).

LUE MYÖS: Mitkä ovat magnesiumin puutteen oireet?


Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee