Tuoli on hengenvaarallinen

Istuminen vaarantaa henkesi. Terveyden kannalta on tärkeää vähentää istumiseen käytettyä aikaa, jopa tärkeämpää kuin liikunta.

torstai 12. syyskuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Toivottavasti nostit takapuolesi penkistä jo yllä olevan luettuasi, sillä tutkijat ovat yhä vakuuttuneempia siitä, että istuminen on kuin tikittävä aikapommi – vaikka vapaa-ajalla liikkuisi kuinka ahkerasti.

Ainakin ihmisten, joilla on riski sairastua 2-tyypin diabetekseen, on terveellisempää vähentää istumista 90 minuuttia joka päivä kuin liikkua 30 minuuttia, ilmenee Leicesterin yliopiston tutkimuksesta. Muut tutkimukset osoittavat, että sillä, miten paljon istumme, on tiivis yhteys sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpiin sairastumiseen.

Toistaiseksi kukaan ei tiedä, kuinka paljon voi istua ennen kuin se vaikuttaa terveyteen, mutta Australian terveysviranomaiset ovat alkaneet suositella, että jokainen nousisi seisomaan aina 20.-30. minuutin välein pariksi minuutiksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee