Nainen painaa kipeää selkäänsä toimistossa
© Colourbox

Lääkkeetöntä lievitystä kipuihin

Särkeekö selkää, jomottaako päätä? Jos lääkkeitä ei tee mieli napsia jatkuvasta, voi kivun lievitykseen kokeilla lempeämpiä konsteja.

perjantai 2. joulukuuta 2016 teksti Jeanette Linder
Moni kärsii kroonisista kivuista, joihin lääkkeet yksin eivät tehoa. Tutkijat analysoivat 105 tutkimusta selvittääkseen, millä tavoin tavallisimpia kipuja voitaisiin lievittää. Kävi ilmi, että meditaatiotyyppinen rentoutusharjoitus auttaa migreeniin, joka on yksi tavalli­simmista kivunaiheuttajista, selkäkipu puolestaan talttuu parhaiten joogalla tai akupunktiolla. Ohessa lisää lievityskeinoja erilaisiin kipuihin.

Näin lievität erilaisia kipuja

Selkäkivut

Hoito: Jooga ja akupunktio

Akupunktio ja etenkin jooga voivat tutkijoiden mukaan hoitaa selän kipeytyneitä lihaksia sekä ehkäistä toistuvia kipuja. Jooga on mainio tapa vetristää ja vahvistaa etenkin istumatyössä kuormittuvaa selkää.

Säännöllinen jooga auttaa parantamaan ryhtiä ja selkärangan asentoa tukemalla kehon lihastasapainoa, vahvistamalla keskivartalon syviä lihaksia ja avaamalla mm. selkää, etu- ja takareisiä sekä lonkkia. Jooga sekä vahvistaa lihaksia monipuolisesti että lisää kehon liikkuvuutta.

Särkeekö selkää? Kokeile monipuolisia joogaharjoitteita.

Polven nivelrikko

HoitoAkupunktio ja taiji

Tutkimusten mukaan akupunktio on tehokas keino hoitaa sekä polven että lonkan nivelrikkoa, sillä sen on todettu lievittävän kipua ja parantavan toimintakykyä.

Lue kuusi vinkkiä nivelrikon ehkäisyyn.

Liikunta on yksi parhaita tapoja ehkäistä nivelrikkoa, sillä se vahvistaa niin lihaksia kuin jänteitä ja nivelsiteitä ja auttaa myös pitämään painon hallinnassa.

Taiji ja jooga on monille sopivia liikuntamuotoja.

Niskakivut

Hoito: Hieronta

Niskakivut johtuvat usein niskan ja hartioiden lihasjännityksestä, ja niihin voi liittyä myös mm. pääsäärkyä. Niskakipujen ennaltaehkäisyssä tärkeää on sekä liikunta että istumatyöläisillä hyvä työergonomia. Niskakipuja voi lievittää lämpöhoidolla ja lihaskireyksiä helpottavalla hieronnalla.

Niskakipun lievitykseen voi kokeilla muun muassa kajavaterapiaa tai helppoa niskajumppaliikettä.

Fibromyalgia

Hoito: Rentoutusharjoitukset, esim. meditaatio ja taiji

Fibromyalgiin liittyy niin lihaskipuja, väsymystä kuin voimattomuutta. Tutkimusten mukaan liikunta, kuten pilates, hiihto ja sauvakävely, on parhaita keinoja hoitaa fibromyalgiaa.

Myös rentoutuharjoituksista voi olla apua. Kokeile yhden minuutin, viiden minuutin tai 15 minuutin rentoutuharjoitusta.

Migreeni

Hoito: Rentoutusharjoitukset, esim. meditaatio

Migreeni on piinallinen vaiva, jonka syitä ei vielä tarkkaan tiedetä. Migreenikohtauksen voivat aiheuttaa esimerkiksi univaikeudet, stressi, kuukautiset, voimakkaat tuntoaistimukset sekä tietyt ruuat, kuten juusto, suklaa, kahvi ja punaviini

Tutkimusten mukaan migreenikohtausten ehkäisyssä voi olla apua esimerkiksi kohtuullisesti kuormittavasta liikunnasta tai meditaatiosta.

Lievitä stressiä rauhoittamalla mieli: lue 10 konstia hiljentymiseen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee