Kuitu alentaa diabeteksen riskiä

sunnuntai 1. tammikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Tähän päädyttiin tutkimuksessa, johon osallistui 40 000 naista. Koehenkilöt jaettiin kahteen eri ryhmään. Toiset nauttivat 8,3 grammaa kuitua päivässä, toiset vain 1,5 grammaa kuitua päivässä.

8,3 grammaa kuitua päivässä syöneiden naisten diabetesriski pieneni 59 % verrattuna naisiin, jotka nauttivat päivittäin 1,5 grammaa kuitua.

Tutkijoiden mukaan ranskanleivän kaltaiset vähäkuituiset viljatuotteet suurentavat diabetesriskiä, sillä ne nostavat verensokeria ja lisäävät siten insuliinin tarvetta.

Kuitua tarvitaan 25-35 grammaa päivässä. Sitä saa seuraavista:

Kuitua 100 grammassa:

  • Vehnäleseet 40,2 g
  • Kaurahiutaleet 10,1 g
  • Ruisleipä 8 g
  • Ruisjyvät 14,8 g
  • Kellogg's All-Bran Plus 29 g
  • Runsaskuituinen mysli 15 g

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee