Lue myös

Kahviopas

Kahvi onkin hyväksi!

Aiemmin paasattiin kahvinjuonnin olevan epäterveellistä. Sittemmin ääni on muuttunut kellossa.

maanantai 3. maaliskuuta 2014 teksti KUNTOPLUS

Suomalaiset juovat keskimäärin yli neljä kupillista kahvia päivässä ja se tekee meistä maailman eniten kahvia juovan kansan. Heti suomalaisten perään maailman ahkerimpien kahvinjuojien listalla tulevat tanskalaiset, norjalaiset ja ruotsalaiset. Jotkut hörppivät kahvia pysyäkseen hereillä ja toiset saavat kahvista apua vatsan toimintaan. Monet yksinkertaisesti rakastavat kahvin makua.

Olipa kahvinjuonnin syy mikä tahansa, kahvi vaikuttaa monin eri tavoin elimistön toimintaan. Tuoksuva juoma sisältää noin tuhat erilaista kemiallista ainesosaa. Joillakin niistä on positiivisia ja joillakin vähemmän positiivisia vaikutuksia. Kahvin maku tulee vesiliukoisista aineista ja eteerisistä öljyistä, jotka liukenevat veteen, kun kuuma vesi kaadetaan kuivattujen, paahdettujen ja jauhettujen kahvipapujen päälle.

Yksi kahvin tärkeimmistä aineista on kofeiini, joka on piristävä alkaloidi. Kofeiinin lisäksi kahvi sisältää antioksidantteja, karvasaineita, katekoleja, hydroksitryptamiinia, metyylipyridiiniä, akryyliamidia ja monia muita aineita, jotka vaikuttavat erityisesti keskushermostoon, verenkiertoon ja aineenvaihduntaan.

Nykyisin on tarjolla monia erilaisia kahvijuomia. Jotkut niistä ovat täysin kalorittomia, jotkut taas kunnon kaloripommeja makusiirappeineen ja täysmaitoineen. Keräsimme allaoleviin linkkeihin uusimpia tutkimustuloksia kahvin terveysvaikutuksista ja kerromme eri kahvinautintojen terveelllisyydestä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee