Foolihappo suojaa dementialta

B-vitamiineihin kuuluvaa foolihappoa suositellaan yleensä vain raskaana oleville, vaikka muillakin olisi sille käyttöä. Foolihapon puute nimittäin kolminkertaistaa ikäihmisten dementiariskin.

sunnuntai 1. tammikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Tutkimuksessa seurattiin 518 henkilöä kahden vuoden ajan. Koehenkilöillä, joiden veren foolihappopitoisuus oli suurin, dementiaa ilmeni selvästi harvemmin kuin niillä, joiden veressä foolihappoa oli vain niukasti.

Foolihapon lisääminen päivittäiseen ravintoon ei ole vaikeaa. Tältä sivulta löydät listan ruoka-aineista, joihin kannattaa panostaa foolihapon saannin varmistamiseksi.

Hyviä foolihapon kähteitä:

Papaija 116 mg
Appelsiinimehu (2,5 dl) 72 mg
Vihreät herneet (2,5 dl) 56 mg
Parsakaali (n. kahvikupillinen) 84 mg
Parsa (4 kpl) 89 mg
Linssit (keitetyt, n. kahvikupillinen) 179 mg
Pinaatti (2,5 dl) 263 mg

Vihreät soijapavut (2,5 dl) 200 mg

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee