Miksi pitäisi käyttää D-vitamiinilisää

Pimeästä talvesta on vaikea selvitä ilman D-vitamiinilisää, jos haluaa varmistaa, että saa riittävästi D-vitamiinia.

D-vitamiinipilleri

D-VITAMIINILISÄÄ TARVITAAN SUOMESSA MELKEIN YMPÄRI VUODEN Ellet syö rasvaista kalaa päivittäin syksystä vappuun, tarvitset D-vitamiinilisää.

© iStock

Kysymyksiä ja vastauksia D-vitamiinilisistä

Ellei syö rasvaista kalaa päivittäin lokakuusta huhtikuuhun, tarvitsee D-vitamiinilisää. Mitä pitää ottaa huomioon D-vitamiinivalmistetta valitessa?

- Paljonko D-vitamiinilisää pitää ottaa päivittäin?**

Paljonko D-vitamiinilisää pitää ottaa päivittäin

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee aikuisille D-vitamiinia 10 µg päivässä. Tummaihoisille, lapsille ja yli 60-vuotiaille suositellaan suurempaa annosta. Suositukset vaihtelevat eri maissa, ja monet asiantuntijat neuvovat nauttimaan vähintään 25 - 50 µg D-vitamiinia päivässä koko talven ajan. Annos on tarpeen, vaikka oleilisit auringossa kesäaikaan.

Koska D-vitamiiini on rasvaliukoista, parhaiten elimistöön imeytyvät kapselit, joissa D-vitamiini on pakattu öljyyn. Monivitamiinitableteissa on yleensä 5 µg D-vitamiinia, joten se ei yksinään aivan riitä varmistamaan riittävää D-vitamiininsaantia.

D-vitamiinilisää ei tule käyttää, mikäli veren kalsiumpitoisuus on todettu liian korkeaksi.

Voiko D-vitamiinia saada liikaa D-vitamiinivalmisteista?

Jos käyttää pitkäaikaisesti runsaasti yli 100 mikrogrammaa D-vitamiinia sisältävää valmistetta päivittäin, voi saada yliannostuksen. Yliannostuksen oireita ovat ruokahaluttomuus, laihtuminen, yleinen heikkous, sekavuus, oksentelu ja nestevajaus.

Kun noudattaa pakkauksen annostelua, ei vaaraa ole.

D-vitamiinilisää

D-VITAMIINILISÄ ON TARPEEN TALVELLA. D-vitamiinia voi ola vaikea saada ilman D-vitamiinilisää riittävästi talvella.

Onko vegaanista D-vitamiinilisää?

Jos on kasvissyöjä, eikä pidä sienistä, on syksystä kevääseen melko vaikeaa saada riittävästi D-vitamiinia. Katso täältä, mistä elintarvikkeista saa hyvin D-vitamiinia[.](https://kuntoplus.fi/terveys/ennaltaehkaisy/d-vitamiinia-ravinnosta?)

D-vitamiinilisä on käyttännössä välttämätön. Mutta jos ei halua käyttää mitään eläimperäisiä tuotteita, on hyvä tiedostaa, että useimmat D3-vitamiinivalmisteet tehdään lampaanvillan lanoliinista. D2-vitamiini, jota lisätään mm. moniin maitoa korvaaviin kasvijuomiin, on kasviperäistä. D2:sta tarvitsee kaksinkertaisen määrän verrattuna D3-vitamiiniin. Kotimainen Puhdas+ on täysin kasviperäinen D3-valmiste.

No nyt on yksinkertaista elää terveellisesti!

KUNTO PLUSsan keskeisin tavoite on tehdä terveellisistä elämäntavoista helppoja toteuttaa. Tätä tavoitetta silmälläpitäen olemme uudistaneet nettitarjontamme niin, että se sisältää välineet ja kannustusta hyvinvointia edistävään elämäntapaan nyt ja aina.
Tilaajana saat käyttöösi sivuston ja sovelluksen kaikki palvelut.
Tutustu uuteen KUNTO PLUSsaan

  • 10–30 min treenivideot
  • Pääsy satoihin terveellisiin resepteihin
  • Viikon ruokalista resepteineen sähköpostilla
  • Suosikit kätevästi saataville omalle sivulle

Juuri nyt: Kokeile 30 vrk ilmaiseksi


Newsletter background