D-vitamiinipilleri
D-vitamiinilisää tarvitaan Suomessa melkein ympäri vuoden

Ellet syö rasvaista kalaa päivittäin syksystä vappuun, tarvitset D-vitamiinilisää.

© iStock

Miksi pitäisi käyttää D-vitamiinilisää

Pimeästä talvesta on vaikea selvitä ilman D-vitamiinilisää, jos haluaa varmistaa, että saa riittävästi D-vitamiinia.

torstai 5. helmikuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Kysymyksiä ja vastauksia D-vitamiinilisistä


Ellei syö rasvaista kalaa päivittäin lokakuusta huhtikuuhun, tarvitsee D-vitamiinilisää. Mitä pitää ottaa huomioon D-vitamiinivalmistetta valitessa?


 

Paljonko D-vitamiinilisää pitää ottaa päivittäin

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee aikuisille D-vitamiinia 10 µg päivässä. Tummaihoisille, lapsille ja yli 60-vuotiaille suositellaan suurempaa annosta. Suositukset vaihtelevat eri maissa, ja monet asiantuntijat neuvovat nauttimaan vähintään 25 - 50 µg D-vitamiinia päivässä koko talven ajan. Annos on tarpeen, vaikka oleilisit auringossa kesäaikaan. 

Koska D-vitamiiini on rasvaliukoista, parhaiten elimistöön imeytyvät kapselit, joissa D-vitamiini on pakattu öljyyn. Monivitamiinitableteissa on yleensä 5 µg D-vitamiinia, joten se ei yksinään aivan riitä varmistamaan riittävää D-vitamiininsaantia.

D-vitamiinilisää ei tule käyttää, mikäli veren kalsiumpitoisuus on todettu liian korkeaksi.

 

Voiko D-vitamiinia saada liikaa D-vitamiinivalmisteista?

Jos käyttää pitkäaikaisesti runsaasti yli 100 mikrogrammaa D-vitamiinia sisältävää valmistetta päivittäin, voi saada yliannostuksen. Yliannostuksen oireita ovat ruokahaluttomuus, laihtuminen, yleinen heikkous, sekavuus, oksentelu ja nestevajaus.

Kun noudattaa pakkauksen annostelua, ei vaaraa ole.

D-vitamiinilisää
D-vitamiinilisä on tarpeen talvella.

D-vitamiinia voi ola vaikea saada ilman D-vitamiinilisää riittävästi talvella. 

 

Onko vegaanista D-vitamiinilisää?

Jos on kasvissyöjä, eikä pidä sienistä, on syksystä kevääseen melko vaikeaa saada riittävästi D-vitamiinia. Katso täältä, mistä elintarvikkeista saa hyvin D-vitamiinia.

D-vitamiinilisä on käyttännössä välttämätön. Mutta jos ei halua käyttää mitään eläimperäisiä tuotteita, on hyvä tiedostaa, että useimmat D3-vitamiinivalmisteet tehdään lampaanvillan lanoliinista. D2-vitamiini, jota lisätään mm. moniin maitoa korvaaviin kasvijuomiin, on kasviperäistä. D2:sta tarvitsee kaksinkertaisen määrän verrattuna D3-vitamiiniin. Kotimainen Puhdas+ on täysin kasviperäinen D3-valmiste.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee