Nainen juo vettä, paasto tukee vastustuskykyä
Jos jaksat paastota kolme päivää,

voit tukea tehokkaasti vastustuskykyäsi.

© wichmann+bendtsen

Boostaa vastustuskykyäsi paastolla

Paaston aikana elimistö hyödyntää energiavarastojaan ja säästää energiaa vähentämällä tarpeettomia ja vaurioituneita immuunisoluja. Paaston jälkeen käynnistyy uusien valkosolujen tuotanto, ja immuunijärjestelmä saa uudistumisesta uutta potkua. Paaston tehoa tutkitaan myös syöpäpotilaiden vastustuskyvyn tukemisessa.

perjantai 19. lokakuuta 2018 teksti Martin Kreutzer

3 päivän paasto auttaa vastustuskykyä

Mitä paastoon kuuluu?

3 päivän paaston aikana ei syödä ollenkaan, ainoastaan juodaan vettä, teetä tai kahvia.

Mitä hyötyä paastosta on

  • Boostaa  immuunijärjestelmää
  • 3 vuorokauden aikana et saa energiaa (tästä on hyötyä vain niille, jotka saavat ylenpalttisesti energiaa muuten)


Paaston haasteet

  • Koettelee sekä fyysistä että henkistä jaksamista.
  • Lounastauot muiden kanssa voivat turhauttaa, joten voi olla parempi  keksiä muuta tekemistä siksi aikaa.
  • Energiataso voi laskea paaston aikana, joten kovaa treeniä kannattaa välttää.

Jos paastoaminen kuulostaa liian hurjalta, kokeile kahta muuta vastustuskykyä tukevista ohjelmistamme.

Kolmen päivän paasto

Päivä 1

Aamu 

Iso kuppi teetä tukee nesteensaantia ja tarjoaa vastustuskykyä tukevia anti­oksidantteja. Mitä kauemmin tee hautuu, sitä vahvempaa tehojuomaa saat. Erityisen paljon antioksidantteja on vihreässä teessä.

Aamupäivä 

Lasi vettä. Nesteensaannista kannattaa huolehtia pitkin päivää. Ruuasta saadaan yleensä ¾ -1 litra nestettä päivässä, minkä lisäksi nestettä tarvitaan noin 1,5 litraa juomista. Paaston aikana kannattaa siis pyrkiä juomaan noin 2,5 litraa nestettä päivässä.

Lounasaika 

Lounasaikaan voi olla mukavampi lähteä rauhalliselle kävelylenkille, jos ympärillä käydään lounasruokien kimppuun. Etenkin paaston alussa verensokeri voi laskea, joten rankka treeni voi tuntua epämiellyttävältä. Suosi siis vain leppoisaa liikuntaa.

Iltapäivä 

Huilaa hetki ja juo jotain – älä kuitenkaan kahvia, sillä se voi laskea verensokeria.

Alkuilta 

Päivällisen aikana voit rentoutua omassa rauhassa lämpimässä ­kylvyssä.

Ilta 

Käy ajoissa unille ennen kuin iltainen napostelunhimo iskee. 

Päivä 2

Aamu 

Lyhyt, rauhallinen kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa herättää kehon ja vie ajatukset pois aamiaisesta.

Aamupäivä 

Elimistö on tässä vaiheessa todennäköisesti ehtinyt jo hieman tottua paastoon, joten jos mieli tekee, nauti kupponen mustaa kahvia ja kuulostele, miten elimistö siihen reagoi. Muista nauttia taas päivän mittaan myös muita juomia, etenkin vettä.

Lounasaika 

Ilahduta itseäsi. Tarjoa itsellesi lounaan sijaan pientä hemmottelua: lakkaa kynnet, osta jotain pientä tai varaa vaikka konserttiliput.

Iltapäivä 

Jos iltapäivällä on aikaa, pieni rentouttava joogatuokio on mainio tapa viettää hetki omassa rauhassa ja sulkea arjen häly pois mielestä.

Alkuilta 

Iso lasillinen vettä voi auttaa täyttämään vatsaa ja hillitsemään tyhjän vatsalaukun tuottamaa näläntunnetta. Vatsan kurnimista voi koettaa lievittää juomalla kerralla puoli litraa vettä.

Ilta 

Jos makeannälkä yltyy ylitsepääsemättömäksi, kokeile lakritsiteetä, jonka makeus voi hillitä karkinhimoa. Pitkillä yöunilla tuet vastustuskykyä entisestään, joten käy jälleen hyvissä ajoin unille.

Kiinnostaako pätkäpaasto? Kokeile 5:2-menetelmäää, jossa paastotaan kahtena päivänä viikossa ja syödään tavalliseen tapaan muina päivinä.

Päivä 3

Aamu 

Viimeinen paastopäivä alkaa! Jää vielä hetkeksi sänkyyn ja mieti, miksi alun perin aloitit paaston. Näin vahvistat motivaatiotasi ja tahdonvoimaasi selvitä kunnialla viimeisestä päivästä.

Aamupäivä 

Ansaitset pienen palkinnon! Varaa vaikkapa aika hierojalle tai sovi iltapäivälle treffit ystävän kanssa.

Lounas 

Ajatus ruuasta saattaa täyttää mielesi, ja voit hyödyntää tilaisuutta laatimalla ateriasuunnitelman pehmeään laskeutumiseen seuraavalle päivälle.

Iltapäivä 

Kuppi teetä ja pieni lepohetki. Saat nestettä, antioksidatteja, mieltä ilahduttavan makuelämyksen ja pienen paussin. On tärkeää tauottaa päivää, vaikka ateriat jäävät väliin.

Alkuilta 

Osta terveelliset ja herkulliset aamiaistarvikkeet huomista varten, jotta saat tärkeitä ravintoaineita paastosta palautumiseen. Älä kuitenkaan aloita aamua ahmimalla.

Ilta 

Varhain nukkumaan. Mieti, miten hienosti olet onnistunut: paasto on melkein ohi, ja vastustuskykysi kiittää. Huomenna saat juhlistaa paaston loppumista hyvällä aamiaisella (Syö vain kohtuudella.)!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee