B-vitamiineilla masennusta vastaan

B6- ja B12-vitamiineista ja folaatista voi olla hyötyä masennuksen ehkäisyssä.

tiistai 4. tammikuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa seurattiin ja vertailtiin 3 503 henkilön ruokavaliota ja masennustiloja seitsemän vuoden ajan.

Mitä enemmän B6- ja B12-vitamiinia koehenkilöt söivät, sitä pienempi oli masennuksen riski.

Kliinisissä tutkimuksissa on jo aiemmin osoitettu, että kolmas B-vitamiini, folaatti, tehostaa masennuksen lievitystä. Tutkijoiden mukaan kyseiset kolme B-vitamiinia edistävät masennuksen riskitekijöihin kuuluvan runsaan homokysteiini-aminohapon pilkkoutumista elimistössä.

Hyviä lähteitä mielialaa kohottavien B-vitamiinien saantiin:

  • Folaatti: Täysjyvä, vihannekset, hedelmät ja maitotuotteet.
  • B6-vitamiini: Täysjyvä, vihannekset, kala ja liha.
  • B12-vitamiini: Maitotuotteet, munat, liha ja kala.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee