© iStock

Aktiivinen kevät

Nauti keväästä katupölystä ja siitepölystä huolimatta!

maanantai 21. kesäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Atshii ja niisk. Kuulutko niihin, joiden on pantava juoksukengät kevääksi kaappiin, koska ulosmeno aiheuttaa vain niiskutusta ja aivastelua?

Tilanne ei ole toivoton. Asiantuntijoiden vinkit voivat auttaa nauttimaan myös kevätkeleissä ulkoilusta. Satojentuhansien muiden suomalaisten siitepölyallergikkojen tavoin voit lisäksi iloita siitä, että ankaran talven jälkeen siitepölykausi hyvin todennäköisesti jää tavanomaista lyhyemmäksi.

8 vinkkiä olon lievitykseen


  1. Treenaa tyynellä säällä. Jos sinun on mahdollista valita, milloin lähdet juoksu-, kävely- tai pyöräilylenkille, valitse tyyni päivä, jolloin tuuli ei pöllytä kaikkialta pölyä ja siitepölyä ilmoille. Jos asut rannikolla, voit lenkkeillä myös tuulisella säällä, kun tuuli käy mereltä päin. Mereltä ei tule katupölyä ja siitepölyä kulkeutuu vähemmän.

  2. Lenkkeile aamulla tai illalla, jolloin kosteus sitoo pölyn paikoilleen, ettei se lentele ilmassa ympäriinsä.

  3. Juokse sateella. Sade pudottaa pölyn maahan, ja ilma on raikasta hengitettäväksi.

  4. Älä kuivata treenivaatteita ulkona. Siitepöly tarttuu tiukasti vaatteisiin ja voi aiheuttaa oireita.

  5. Osta hyvät urheiluaurinkolasit: Aurinkolasit estävät pölyä tunkeutumasta silmiin, jolloin niitä kutittaa vähemmän.

  6. Treenaa sisällä. Pahimpina pölypäivinä kannattaa juosta juoksumatolla.

  7. Käy suihkussa ennen nukkumaanmenoa, jos oireet haittaavat yöunta. Suihku huuhtelee pölyn pois hiuksista, ja saat yörauhan.

  8. Kysy neuvoa lääkäriltä. Moni on saanut apua siitepölyallergiaansa lääkäriltä. Hoitoon soveltuvia lääkkeitä on monenlaisia: yhdelle sopii yhdenlainen lääke, toinen voi saada avun erilaisten lääkkeiden yhdistelmästä. Oma lääkärisi tuntee tarpeesi parhaiten.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee