Nainen pitelee kaaleja, vahvista immuunipuolustustasi
Kolmen päivän terveystykityksellä

annat elimistölle rautaisannoksen ravintoaineita immuunipuolustuksen tueksi.

© wichmann+bendtsen

3 päivän ohjelma: terveellisellä ravinnolla puhtia immuunipuolustukselle

Kolmas ohjelma tarjoaa elimistölle todellisen tehoannoksen vastustuskykyä tukevia ravintoaineita. Kolmen päivän ajan herkutellaan marjoilla, hedelmillä ja kasviksilla sekä terveellisillä proteiineilla ja hiilihydraateilla, jotka hellivät makuhermoja ja auttavat vahvistamaan elimistön omaa puolustusjärjestelmää.

perjantai 26. lokakuuta 2018 teksti Martin Kreutzer

Kolmen päivän vitamiinitykitys 

Mistä on kyse?

Kolmena päivänä nautitaan runsain mitoin vastustuskykyä tukevia herkkuja.

Hyödyt:

  • Luvassa on paljon herkullisia aterioita päivittäin.
  • Nälkä ei vaivaa, ja verensokeri pysyy tasaisena koko päivän.
  • Muutos tuntuu olossa pian.

Haasteet:

  • Ruokavalion muutos voi äkkiseltään tuntua rajulta.
  • Terveysruuat eivät ehkä maistu kotiväelle.
  • Terveellisemmät ruoka­­- aineet voivat tuntua kukkarossa.

Kolmen päivän ateriasuunnitelmat

Päivä 1

Aamu 

Herkuttele tummilla marjoilla, kuten mustaviinimarjoilla, karhunvatukoilla, mustikoilla ja boysenmarjoilla. Marjojen antosyaanit auttavat suojaamaan elimistöä haitallisten ympäristötekijöiden, kuten ilmansaasteiden, vaikutuksilta. Nauti aamiaiseksi esimerkiksi 3–4 dl maustamatonta jogurttia, 50–75 g marjoja ja kourallinen manteleita.

Lounasaika 

Valmista evääksi herkkuleipä: voitele täysjyväruisleipäviipale ohuelti majoneesilla ja lastaa päälle makrillia tomaattikastikkeessa. Ota lisukkeeksi kasviksia: kukkakaalia, paprikaa ja tomaattia. Kalan omega-3-rasva­hapot ja D-vitamiini auttavat tukemaan vastutuskykyä.

Iltapäivä 

Nauti välipalaksi avokadolla päällystetty runsaskuituinen ruisnäkkileipäsiivu. Veren­sokeri pysyy tasaisena, ja välipalan ravintoaineet auttavat vahvistamaan vastustuskykyä.

Ilta 

Kaali kunniaan! Valmista tehosalaatti 150–200 grammasta kaalia sekä broilerista, kalasta tai äyriäisistä. Kaalin C-vitamiini ja flavonoidit auttavat tehostamaan vastustuskykyä, ja bonuksena saat runsaasti kuitua.

Päivä 2

Aamu 

Kananmunat sisältävät runsaasti hyvinvointia tukevia ravintoaineita. Valmista herkku­aamiaiseksi tomaattiviipaleilla päällystetty kahden munan munakas maapähkinävoilla ja mustaherukkahillolla päällystetyn ruisleivän kera.

Lounasaika 

Täytä puolet lautasesta erilaisilla kaaleilla. Lisää vaikkapa herneitä ja paprikaa, älä kuitenkaan kurkkua tai jäävuorisalaattia, sillä niissä on niukasti ravintoaineita.

Iltapäivä 

Herkuttele tehosmoothiella: sekoita marjoja, banaani, mehua, mantelivoita ja acaijauhetta. Smoothiesta saat virtaa iltapäivän treeniin, ja se tukee kuormittavasta liikunnasta tilapäisesti heikentyvää vastustuskykyä.

Alkuilta 

Hapankaali sisältää kaalin hyvien ravinto­aineiden lisäksi suoliston hyvinvointia tukevia probiootteja. Monien asiantuntijoiden mukaan suolistobakteeriston osuus vastustuskyvystä on 70–80 prosenttia. Nauti lisäksi rasvaista kalaa, kuten lohta.

Ilta 

Hemmottele itseäsi kofeiinittomalla kahvilla ja parilla palalla tummaa suklaata. 

Päivä 3

Aamu 

Terästä aamiaista vastustuskykyä tukevalla inkivääriteellä. Inkiväärin sisältämä gingeroli auttaa torjumaan tulehduksia ja tukemaan immuunipuolustusta taistelussa virusten ja bakteerien hyökkäyksiä vastaan.

Lounasaika 

Herkuttele jälleen rasvaisella kalalla ja nauti lisukkeeksi monipuolisesti erivärisiä kasviksia.

Iltapäivä

Nautiskele välipalaksi ruisleipää tai -näkkileipää ja sipaise päälle voita ja hunajaa. Etenkin vihreässä ja valkoisessa teessä on runsaasti antioksidantteja, ja leivästä saat suoliston toimintaa tukevaa kuitua. Pastöroimaton hunaja (mm. kaikki kotimainen hunaja) sisältää ekstra-annoksen prebiootteja, jotka ravitsevat suoliston hyötybakteereja.

Ilta 

Vaikka kotiväki ei innostuisikaan jokaisesta kolmen päivän ruokavalion ateriasta, spagetti ja maukas kastike maistuvat takuulla koko porukalle. Runsaasti tomaattia, sipulia ja valkosipulia sekä lihan sijasta esimerkiksi kanaa sisältävä kastike hellii niin makuhermoja kuin vastustuskykyäkin. Nauti oma pastakastikkeesi spagetin sijaan suikaloidun suippokaalin kanssa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee