© Colourbox

Älä juutu istumaan työpöydän ääreen - liiku joka päivä edes vähän

Uusi tutkimus paljastaa, kuinka vaarallista istumatyö on - ja miten asialle voi tehdä jotakin.

torstai 29. syyskuuta 2016 teksti A. Træning
Istutko paljon paikallasi päivän mittaan, esimerkiksi työpöydän ääressä? Siinä tapauksessa kuulet sekä hyviä että huonoja uutisia. Huono uutinen on se, että istuminen on valtavan epäterveellistä ja on jopa syypää varhaisiin kuolemiin. Ennen kuin vaivut epätoivoon, kerrotaan hyvät uutiset: tilanteelle voi itse tehdä jotain

Tähänkin asti on ollut tiedossa, että päivän aikana paikallaan pysyvillä ihmisillä on suurempi riski saada sydänkohtaus, diabetes tai mahdollisesti kuolemaan johtava suolistosyöpä. Ei siis mikään ihme, että tutkijat kutsuvat istumatyötä uudeksi tupakoinniksi! Uudessa kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa tutkittiin yli miljoonan ihmisen tietoja Yhdysvalloista, Euroopasta ja Australiasta, selvisi, että tunnin päivittäinen liikuntatuokio riittää poistamaan ennenaikaisen kuoleman riskin.

Liikkumisella tarkoitetaan tässä myös arkiliikuntaa. Sinun ei siis ole pakko käydä kuntosalilla tai treenata maratonille joka päivä, vaan tärkeintä on, että käytät esimerkiksi hissin sijasta portaita tai lisäät hieman vauhtia kävellessäsi tai pyöräillessäsi. Hyvän vaikutuksen aikaansaamiseen riittää, että syke nousee!

Ei ole sattumaa, että tutkimuksen tulokset julkaistiin juuri nyt. Syksy on suosituinta aikaa elämänmuutoksen tekemiselle ja uuden harrastuksen aloittamiselle, joten tutkijat toivovat, että tulokset innostavat mahdollisimman monia liikkumaan enemmän.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee